Wat zijn de belangrijkste factoren om goed te scoren in de organische zoekresultaten van Google? Kwalitatief goede content schrijven en het krijgen van waardevolle backlinks. Maar er is nog een andere factor die essentieel is om het verkeer naar uw website te verhogen: de organische doorklikratio (CTR).

 

Veel SEO-titels zijn saai

U (h)erkent het vast wel: veel SEO-titels zijn saai. Ik betrap mij er zelf ook nog met enige regelmaat op. Ze zijn voorzien van een zoekterm, vooral om goed te ranken in de zoekmachines, toch? Maar Google kijkt niet naar deze ene kleine factor. Integendeel: Google kijkt naar de content van de gehele website. Elke pagina rankt op diverse zoektermen. Maar hoe weet Google dan wat de ranking van uw website moet zijn?

De CTR is het verschil tussen het zich bevinden in een positieve of negatieve spiraal. Bevindt u zich in een positieve spiraal, dan krijgt u meer kliks. Google krijgt signalen dat uw website kwalitatief goed is met als gevolg dat uw website hoger rankt in de organische zoekresultaten.  Bevindt u zich in een negatieve spiraal, dan heeft u nietszeggende SEO-titels – voorzien van een zoekterm – die nauwelijks kliks opleveren. Het resultaat? Een slechte ranking en weinig bezoekers op uw website. Maar gelukkig is daar wat aan te doen!

Wat is de oplossing voor het voorkomen van nietszeggende SEO-titels?

U moet meer conversieverhogende SEO-titels schrijven dan ieder ander die u graag voor wil blijven. Goede, conversieverhogende internet titels die ook nog eens goed geoptimaliseerd zijn voor de belangrijkste zoektermen. Dat klinkt simpel, maar is ook hartstikke moeilijk. Of lijkt dat maar zo? Uit onderzoek blijkt dat lezers met dezelfde emotie als de titel van een artikel, gaan doorklikken. Titels die voorzien zijn van een bepaalde emotie – van boosheid tot blijdschap – zijn sterke triggers en kunnen van kwalitatief mindere artikelen winnaars maken. Daarom geven wij u vijf toepassingen voor het schrijven van conversieverhogende titels:

1. De vorm van de internet titel

Kom na wat u belooft in de internet titel. De titel van dit artikel geeft duidelijk aan dat er vijf toepassingen worden beschreven. Heeft u een vraag als titel, dan verwacht de lezer dat in het artikel het antwoord op de vraag staat.

2. Emotie

Breng emotie in de titel met woorden als “brilliant”, “grappig”, “inspirerend” en “verrassend”. Of voorzie de titel van een overtreffende trap: “beste”, “grootste”, “meeste”. De aantrekkingskracht van deze versterking zorgt ervoor dat mensen doorklikken.

3. Soort content

Een goede titel vertelt u wat voor soort content u mag verwachten als u doorklikt. Dit kunnen infographics, video’s, tips, grafieken, quotes, etc. zijn.

4. Beloven

Belooft de titel u iets? Levert het u informatie op? Inspireert het artikel u? Dit element zorgt ervoor dat mensen doorklikken. Wanneer u de titel van dit artikel leest, kunt u daaruit concluderen dat u inspiratie gaat krijgen om goede SEO-titels te schrijven.

5. Onderwerp

Duidelijk, dit is dé focus zoekterm waarop u zich gaat richten met uw content. Laat duidelijk terugkomen in de titel waarover de content gaat. Denk aan titels als “SEO tips 2016”, “Hoger in Google” en “Leadgeneratie met uw website”.

Voer een keyword onderzoek uit, zodat u weet wat er onder uw doelgroep leeft en op welke onderwerpen u gevonden wilt worden in de zoekmachines.

Conclusie

Het verbeteren van de organische CRT biedt u vele voordelen:

  • Meer bezoekers, waardoor Google positieve signalen ontvangt (engagement)
  • Betere ranking
  • Meer leads
  • Hogere conversie
  • Meer omzet

Dus start vandaag nog met het verbeteren van de SEO-titels en kies voor meer zichtbaarheid!

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

2 gedachten over “5 geniale toepassingen voor het schrijven van conversieverhogende SEO-titels

  1. Goede tips Richard! Ik denk dat veel marketeers hier nog te makkelijk over denken, waardoor ze zich er op verkijken. Ik mis nog wel een puntje, die enigszins aansluit bij punt 2. Het benoemen van een USP kan een waardevolle toevoeging blijken. Dit sluit aan bij de overtreffende trap: grootste, meeste, etc. Voornamelijk bij webshops is dit uitermate interessant. Hoe denk jij hierover?

    1. Hallo Jasper,

      Een USP kan inderdaad perfect aansluiten bij punt 2. Het heeft invloed op de emotie. Prima toevoeging!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *