Door een opmerking van een klant van ons heb ik mij verdiept in het verschil tussen een absolute en relatieve URL. Want waarom kies je voor de één of de ander? En welk type URL kun je beter gebruiken voor SEO? In dit artikel leg ik je het verschil uit tussen een absolute en een relatieve URL en wat de voordelen van beide opties zijn.

Hoe is een URL opgebouwd?

Voordat ik verder inga op de twee typen URL’s, moet je weten hoe een URL is opgebouwd. We nemen deze URL als voorbeeld: https://www.invictusonlinemarketing.nl/contact.

De onderdelen zijn dan als volgt:

  • Het protocol is https://
  • Het subdomein is www
  • De domeinnaam is nl
  • De directory of pad is /contact

Wat is het verschil tussen een absolute en relatieve URL?

Bij een absolute URL wordt de volledige URL gebruikt; het protocol, het subdomein, de domeinnaam en de directory. Voorbeelden:

Bij een relatieve URL wordt alleen de directory vertoond. Door de webbrowser / crawler wordt aangenomen dat er verwezen wordt naar een bestand (PDF-bestand of HTML-bestand) binnen hetzelfde (sub)domein. Voorbeelden:

Heeft het invloed op SEO?

Wanneer je de perfecte interne linkstructuur hebt – de canonieke URL’s zijn op de juiste manier ingesteld – maakt het niet uit of je absolute URL’s of relatieve URL’s gebruikt. Het is net wat het voor jou in het CMS eenvoudiger maakt. Ben je een website aan het ontwikkelen in een testomgeving? Dan zijn relatieve URL’s handig. Je hoeft bij het live gaan niet alle links handmatig aan te passen.

Let op bij het gebruik van relatieve URL’s: het is wel essentieel om ervoor te zorgen dat slechts één URL bereikbaar is. Dat is altijd https://www.invictusonlinemarketing.nl/contact. Geef duidelijk aan dat dit de canonieke URL is. Zo voorkom je duplicate content en zorg je ervoor dat je niet enorm zakt in de rankings.

Vermijd andere versies:

  • http(zonder s)://www.invictusonlinemarketing.nl/contact
  • https://invictusonlinemarketing.nl/contact
  • http(zonder s)://invictusonlinemarketing.nl/contact

Echter, heb je niet de perfecte sitestructuur, dan kun je beter absolute URL’s gebruiken. Google kan namelijk dan altijd de gewenste versie van de pagina indexeren (bron: Search Engine Journal). Voor een gedetailleerde beschrijving van de voor- en nadelen van beide typen verwijs ik je naar deze website.

Mijn conclusie

In de meeste situaties – zeker voor iemand die minder thuis is in deze branche – is het beter absolute URL’s te gebruiken. Bij het gebruik van relatieve URL’s is de kans op fouten groter en moeten issues rondom duplicate content volledig vermeden worden.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *