De vertoonde advertenties van Google AdWords aan de rechterkant – naast de organische zoekresultaten – gaan verdwijnen. De Google AdWords advertenties worden voortaan alleen nog boven en onder de de niet-gesponsorde, organische resultaten getoond. Hiermee wordt de lay-out voor de desktop hetzelfde als die voor de smartphone. De komende tijd wordt deze nieuwe lay-out overal ter wereld uitgerold.

Terwijl de Google AdWords advertenties niet meer aan de rechterzijde staan, komt er juist bovenaan één extra advertentie. Er worden dus vier in plaats van drie topadvertenties getoond boven de organische zoekresultaten. Alleen productadvertenties gaan nog aan de rechterkant getoond worden.

Google AdWords advertenties

De nieuwe lay-out met vier advertenties en aan de rechterkant alleen nog de productadvertenties.

Waarom doet Google dit?

Al in 2010 startte Google met het testen van deze nieuwe indeling. Een logische of meest voor de handliggende verklaring is dat de advertenties aan de rechterzijde een lage CTR – het doorklikken vanaf de advertentie naar de bestemmingspagina – hadden. Nu er bovenaan extra ruimte vrijkomt, gaat de CTR van deze topadvertenties stijgen.

Wat zijn de gevolgen?

Het aantal vertoonde Google AdWords advertenties daalt van maximaal elf naar maximaal zeven, afhankelijk van de interesse in bepaalde zoekopdrachten. Aangezien bedrijven toch graag bovenaan willen blijven staan – in ieder geval op de eerste pagina of zelfs nog liever bij de eerste vier – verwachten wij dat de gemiddelde kosten per klik (CPC) gaan stijgen. Dit betekent dat de maximale CPC-biedingen verhoogd gaan worden. Echter, ook de kwaliteit van de advertenties, de gekoppelde bestemmingspagina en de juiste zoektermen spelen een rol bij de positie. Kortom, heeft u minder te besteden qua advertentietegoed, dan kunt u alsnog wel een goede positie realiseren.

Een ander gevolg is dat de organische zoekresultaten verder naar beneden geduwd worden. Naar alle waarschijnlijkheid zorgt dat ervoor dat er bij bepaalde zoekopdrachten minder geklikt wordt op de webpagina’s uit de organische zoekresultaten. Echter, ook hierbij is het zo dat bij lokale zoekopdrachten – bijvoorbeeld autogarage Veenendaal – men eerder op een vertrouwd bedrijf klikt uit de organische zoekresultaten dan op een algemeen bedrijf uit de gesponsorde advertenties van AdWords. Dus de gevolgen kunnen we wel aardig inschatten, maar de praktijk moet gaan uitwijzen wat uiteindelijk de exacte gevolgen zijn.

Google AdWords advertenties

De nieuwe lay-out met vier advertenties, waarbij de organische zoekresultaten verder naar beneden geduwd worden.

Wilt u meer weten over AdWords?

Neem dan contact met ons op. Wij kunnen u vertellen hoe u succesvol AdWords in kunt zetten. Bovendien kunt u altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws door ons te volgen op Facebook en via mijn eigen LinkedIn.


Richard van Kampen
Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.