Google heeft officieel de lengte van de meta description verlengd. De meta description staat in de organische zoekresultaten direct onder de URL en geeft een beschrijving van wat jij als bezoeker op de desbetreffende webpagina kan lezen.

Waarom is het aantal karakters van de meta description verlengd?

Google wil graag goede informatie geven aan hun bezoekers. Daarom wilde ze ook beter beschrijvende en nuttige descriptions tonen aan de bezoekers, zodat zij beter kunnen inschatten of de webpagina relevant is en aansluit bij hun zoekopdracht. Dit resulteerde in het verlengen van het maximum aantal karakters naar bijna 230.

Hieronder een screenshot van de langere meta description:

Google verlengt meta description

“Moet ik mijn meta descriptions aanpassen?”

Dit is niet direct nodig. Persoonlijk vind ik dat een meta description met 130 karakters lang en krachtig genoeg kan zijn. Deze nieuwe versie vind ik zelf net te lang om in één oogopslag te lezen waar de webpagina over gaat. Bovendien zal Google zelf – aan de hand van het bezoekersprofiel – bepalen of het kiest voor de langere meta description. In dat geval haalt Google deze zelf uit de content van de webpagina.


Richard van Kampen
Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.