In oktober 2015 heeft Google aangekondigd een nieuwe project te lanceren. Dit project, Google’s Accelerated Mobile Pages (AMP), zal de prestaties van het mobiele web drastisch moeten veranderen.

Wat is AMP?

AMP is een Google gesteund project met als doel om de content sneller op de mobiel weer te geven. Hiervoor wordt de code gestript, ook wel AMP HTML genoemd.
Simpel gezegd is het een manier om de statische content op je website veel sneller weer te geven dan met gewone HTML.
Het is een reactie op de Facebooks instant Articles en Apple News, met het verschil dat iedereen gebruik kan maken van Google’s AMP en voor Facebook en Apple zal je een partnership aan moeten gaan.

Hoe wordt AMP gebruikt?

Google zal AMP gebruiken om content sneller aan te kunnen bieden op mobiele devices zonder dat gebruikers door hoeven te klikken naar een (langzame) website. Pagina’s die een geldige AMP-versie hebben, zullen, binnen de mobiele resultaten, als een carrousel boven de rest van de resultaten worden weergegeven. In Nederland is het nog niet actief maar in Amerika wordt het al wel gebruikt.

Google AMP

Als u de Accelerated Mobile Pages-demo wilt bekijken in Google Zoeken, opent u deze link op uw mobiele apparaat.g.co/amp

Wat zal AMP voor jou betekenen?

De verwachting is dat AMP een nieuwe hype zou kunnen gaan worden en dan wil je niet met je website achter blijven. AMP pagina’s en berichten zullen prominenter naar voren komen in de zoekresultaten en krijg je waarschijnlijk meer bezoekers.

Aangezien een groot deel van de websites ontwikkeld is met WordPress, is het relatief eenvoudig om hier op in te springen. Er zijn namelijk al een aantal plugins die je website geschikt maken voor AMP.

De plugin die wij adviseren om te gebruiken is  Glue for Yoast SEO & AMP. Een voordeel van deze plugin is de koppeling met Yoast SEO en Analytics maar voornamelijk omdat je de kleuren kan aanpassen en je AMP pagina’s aan kan laten sluiten bij je huisstijl.

 

 


Richard van Kampen
Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.