Duplicate content, is het nu slecht voor je SEO of valt het wel mee? En wanneer wordt een tekst gezien als een duplicaat, ofwel dubbele content? En wat kan je er tegen doen? In dit blogartikel neem ik je mee in dit onderwerp.

Wat is duplicate content?

Duplicate content houdt in dat er op twee webpagina’s sprake is van exact dezelfde inhoud of inhoud die erg veel op elkaar lijken. Dit kan op zowel dezelfde website zijn – interne duplicate content – als ook op twee verschillende websites – externe duplicate content. Soms is sprake van onwetendheid, maar regelmatig wordt het ook bewust gedaan.

Voorbeelden van onwetendheid:

  • Technische instellingen: de site draait met www en zonder www, of http en https.
  • Productitems waarnaar wordt verwezen via meerdere, afzonderlijke URL’s.
  • Mobiele webpagina’s die een duplicaat zijn van de desktop-versie of printvriendelijke pagina’s, zoals PDF-bestanden (door het ontbreken van correcte canonical en alternate tags).

Als jouw website meerdere pagina’s met (grotendeels) dezelfde content heeft, kun je Google op verschillende manieren laten weten wat de voorkeurs-URL moet zijn: de canonieke URL.

Echter, het komt dus ook voor dat content opzettelijk letterlijk gekopieerd wordt. Een aantal redenen hiervoor:

  • Minder schrijfwerk: wanneer generieke zoektermen gecombineerd worden met plaatsnamen, worden in de teksten van meerdere webpagina’s alleen de plaatsnaam vervangen.
  • Poging om de positie in de organische zoekresultaten te manipuleren.
  • Meer traffic genereren naar de website.

Het grootste probleem van duplicate content

Zoekmachines willen niet meerdere keren dezelfde content laten zien aan hun gebruikers. Daarom gaan ze keuzes maken. Welke van de twee webpagina’s tonen we? Met de canonieke URL kun je dit oplossen, zowel bij interne als bij externe duplicate content. Echter, in dit laatste geval moet je natuurlijk wel met de externe partij – bijvoorbeeld een blogsite – de afspraak maken dat het origineel op jouw site staat en daar de tag op gezet wordt. Alleen is dit niet altijd mogelijk. Natuurlijk, als het heel duidelijk is welke van de twee het origineel is, wordt deze als eerste geplaatst. Echter, het valt niet uit te sluiten dat een duplicaat hoger in de organische zoekresultaten komt. Een maatstaf voor de zoekmachines hierbij kan de autoriteit zijn.

Hoe weet je of er sprake is van duplicate content?

Wanneer er sprake is van interne duplicate content, kun je dit op verschillende manieren herkennen. Via Google Search Console kun je de melding ontvangen dat er duplicate title tags en meta descriptions zijn geconstateerd. Een andere indicator kan zijn dat je enorme pieken ziet in het aantal gecrawlde webpagina’s in de crawlstatistieken.

Ook wanneer je bij een zoekopdracht in de organische zoekresultaten een andere URL van je eigen website ziet dan je verwacht, kan het een indicatie zijn dat er sprake is van duplicate content (bron: Marketingfacts).

Heb je het vermoeden dat er iemand anders jouw content op zijn of haar website heeft geplaatst en wil je dit controleren, dan kun je gebruikmaken van de tool Copyscape. Een andere optie is om de content – of delen ervan – van jouw webpagina te kopiëren en te plakken in het zoekveld van de zoekmachine.

Voorkom duplicate content

Er zijn twee belangrijke oplossingen om duplicate content te voorkomen. De eerste oplossing is vanzelfsprekend het creëren van unieke content. Heb je een webshop en krijg je voor de producten standaard content aangeleverd van de leverancier? Verander de content of voeg extra informatie toe, zodat je wel uniek bent. De tweede oplossing – al eerder aangegeven – is het plaatsen van de canonieke URL. Weet je niet precies hoe dat moet, vraag het dan aan jouw webbouwer.

Verder zijn er nog een aantal misverstanden over duplicate content. Het artikel is van Marketingfacts uit 2015 en mogelijk niet meer up-to-date, maar wel de moeite waard om eens door te lezen.

Het antwoord op de vraag…

Is duplicate content slecht voor je SEO? Nee, het is namelijk vrij makkelijk te verhelpen of te voorkomen. Mocht je nog vragen hebben m.b.t. het onderwerp of heb je hulp nodig bij het creëren van unieke content, laat dan een reactie achter of neem contact op.


Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.