Het coronavirus heeft de maatschappij behoorlijk overhoop gehaald. Scholen dicht, horeca gesloten, werknemers die thuis werken, etc. Het vergt (soms) veel aanpassingen en creativiteit om op een andere manier te gaan werken dan je gewend bent. Daarom kwam ik op het idee om allerlei voorbeelden van marketingacties hieronder te beschrijven, als start. Echter, ik wil het blijven aanvullen met marketingacties die jij hebt bedacht of voorbij hebt zien komen. Wie weet krijgen andere ondernemers en bedrijven dan ook weer nieuwe ideeën om hun business voort te zetten tijdens het coronavirus (COVID-19). Help jij mee?

Nieuwe marketingideeën tijdens het coronavirus (COVID-19)

    1. Restaurants gaan eten bezorgen bij de mensen thuis
    2. Sportscholen verzorgen (live) trainingen via social media
    3. Online marketeers verzorgen trainingen via webinars
    4. Voeding- en leefstijlcoach geeft momenteel online consulten
    5. Private shopping bij sportzaak
    6. Restaurant Bite met overlevingsbox als extraatje

1. Restaurants gaan eten bezorgen bij de mensen thuis

De horeca is één van zwaarst getroffen branches. Cafés en restaurants mogen geen klanten in het restaurant ontvangen en verliezen veel omzet. Bovendien betalen ze ook relatief meer huur vanwege hun locatie in het centrum van de stad. Om toch enigszins omzet te genereren, hebben restaurants besloten om plaatselijk eten bij de mensen thuis te bezorgen. Een goed voorbeeld daarvan is restaurant Zeldzaam in Veenendaal. Het fijne is dat je ook voor de mensen die hun huis niet uit durven of willen, wat kan betekenen.

2. Sportscholen verzorgen (live) trainingen via social media

Door het coronavirus zijn ook de sportscholen gesloten, waardoor de mensen niet meer op de sportschool kunnen trainen. Echter, veel sportscholen volgen elkaars ideeën en hebben inmiddels diverse video’s gemaakt van verschillende trainingen en groepslessen. Natuurlijk, het hoeft niet helemaal perfect te zijn; met een smartphone kun je al gauw goede opnames maken. Vervolgens is het een kwestie van delen via bijvoorbeeld Facebook of YouTube. Natuurlijk kun je ook live-uitzendingen maken en delen via Instagram aan jouw volgers.

Er was zelfs een sportschool bij de Zuidas op het idee gekomen om vanaf het dak een sportles te verzorgen voor de buurtbewoners van een appartementencomplex. Erg creatief!

3. Online marketeers verzorgen trainingen via webinars

Binnenkort verhuizen wij naar onze nieuwe locatie en daar gaan we ook diverse trainingen verzorgen: Google Ads, Google Analytics, SEO, etc. Naast deze trainingen op onze locatie verzorgen we ook incompany trainingen. Echter, voorlopig liggen deze trainingen – niet alleen voor ons, maar ook voor veel andere trainers – stil.

Gelukkig is er de mogelijkheid om webinars te verzorgen. De interactie is natuurlijk wel anders en het vergt een andere voorbereiding. Mogelijk heb je ook nog helemaal geen ervaring met het geven van webinars. Echter, op deze manier kun je wel de bedrijven voorzien van trainingen. Bovendien kunnen de medewerkers van het bedrijf zelfs vanuit huis deelnemen aan de training. Ben je op zoek naar webinar-software? Kies voor bijvoorbeeld WebinarGeek of GoToMeeting.

4. Voeding- en leefstijlcoach geeft momenteel online consulten

Monique van de Bilt is voeding- en leefstijlcoach bij Healthy food & jij: “Ik gaf normaal 1-op-1 consulten met cliënten in mijn voedingspraktijk. Door het virus kiezen veel mensen voor veiligheid en blijven ze thuis. Door online te gaan werken met het programma Zoom, WhatsApp beeldbellen of via Hangout kan ik mensen toch blijven begeleiden in het traject, zonder dat ze terugvallen in deze moeilijke tijd. Het vaste weegmoment houden ze tegoed. Beter een cliënt blijven helpen dan dat ze helemaal niks meer hebben.”

5. Private shopping bij sportzaak

Van Sloten Sport is een gevestigde naam in regio Veenendaal. Eigenaar Martin van Sloten kwam op het idee om nu private shopping aan te bieden: “Vindt u het spannend in deze tijd om met meerdere mensen op één plek te zijn of heeft u door uw vitale beroep overdag geen tijd? Buiten onze standaard openingstijden kunt u nu een privé shopping uurtje boeken op een avond wanneer het u uitkomt. Eén van onze medewerkers staat op gepaste afstand voor u klaar! Wij hopen op deze manier een stukje te kunnen bijdragen met ons advies, 2-D voetscan, een mooie collectie en zo in ieder geval te zorgen dat uw conditie in deze tijd van onzekerheid op peil blijft!”

6. Restaurant Bite met overlevingsbox als extraatje

Ook restaurant Bite heeft haar deuren tijdelijk moeten sluiten. Echter, via de webshop kan toch de Bite beleving ervaren worden: “Wij bieden naast de cadeaubon een aantal typische BITES aan. Zo krijgt u bij elke box een zakje van de BITE soep, gerookte amandelen en tempura chips. Daarnaast krijgt u naar gelang het bedrag ook nog een extraatje van ons. U kunt dit in onze webshop direct betalen en wij komen dit kosteloos bezorgen (regio Veenendaal) of u kunt het op een afgesproken tijdstip komen ophalen.”

Blijf testen en meten tijdens het coronavirus

Natuurlijk is het zaak om te blijven meten. Wat werkt wel en niet voor jou en jouw bedrijf? En haal je jouw doelstellingen? Wil je graag hulp bij het opzetten van online campagnes? Laat het ons weten.

Met dit blog wil ik ervoor zorgen dat allerlei marketingacties – die gedurende de tijd dat het coronavirus (COVID-19) de maatschappij beheerst – met elkaar gedeeld kunnen worden en anderen kunnen inspireren. Dus als jij een leuke marketingactie hebt of voorbij hebt zien komen, deel deze in een reactie en ik plaats deze in het blog.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *