Hoe vaak hebben mensen vanuit mijn verstuurde nieuwsbrief op de Contact-button geklikt? Functioneren mijn AdWords-advertenties? Wie heeft er vanuit LinkedIn doorgeklikt naar mijn website? Door te meten weten we exact het antwoord op deze vragen. We weten precies welke weg de bezoeker op het internet heeft afgelegd. Zodoende weten we ook precies of een inspanning succes heeft opgeleverd. Maar hoe kunnen we dit herleiden? Daarvoor gebruiken we de UTM code.

Wat is een UTM code?

Een UTM code – staat voor Urchin Traffic Monitor – is een eenvoudige toevoeging aan de URL, waardoor u de bezoekers kunt volgen. De toevoeging van UTM codes zorgt ervoor dat Google Analytics beter kan herleiden en segmenteren waar de bezoekers vandaan komen. Ideaal! U heeft bijvoorbeeld een advertentie op Facebook geplaatst en die leidt naar uw website. U ziet een toename in het aantal bezoekers, maar u wilt wel graag weten of dat door de advertentie komt. Door de aangepaste URL – de UTM code – kunt u dit eenvoudig herleiden.

Hoe maakt u een UTM code

Google biedt een eenvoudige tool aan om een UTM code te genereren in de URL. Om deze te genereren, dienen er een aantal velden ingevuld te worden:

  • Website URL (verplicht): vul hier de pagina in waar naar gelinkt wordt.
  • Campagnebron (verplicht): bijvoorbeeld Social media.
  • Campagne medium (verplicht): bijvoorbeeld LinkedIn.
  • Campagne term: vul een herkenbare term in, zodat dit makkelijk te herleiden is.
  • Campagne-inhoud: niet verplicht, maar biedt wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld verschillende advertenties in AdWords van elkaar te scheiden.
  • Campagnenaam: geef een herkenbare naam die duidelijk past bij de URL waar naar toe gelinkt wordt.

Vervolgens klikt u op URL GENEREREN, waarna de URL met UTM code verschijnt. Deze nieuwe, aangepaste URL gebruikt u in plaats van de oorspronkelijke URL.

Wat kunt u met de UTM code?

Via Google Analytics kunt u precies achterhalen hoeveel mensen via bijvoorbeeld een AdWords-advertentie – als daar een UTM code voor is gebruikt – op uw website zijn gekomen. Hiervoor kiest u Acquisitie >> Alle Verkeer >> Bron/medium (zie ook de afbeelding).

UTM code

De UTM code is ideaal om te gebruiken bij het onderbouwen van het succes bij bijvoorbeeld een AdWords, social media of e-mail marketing campagne. Heeft u nog vragen over de toepassingen van de UTM code? Dan kunt u deze uiteraard aan ons stellen.


Richard van Kampen
Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.