Facebook heeft een nieuwe feature toegevoegd voor adverteren: de relevantie score. Deze score geeft aan hoe belangrijk de advertentie is voor uw gekozen doelgroep. Hoe hoger het getal (van 1 tot 10), hoe relevanter de advertentie is (geweest).

Relevantie score Facebook

Bron: Facebook

Hoe werkt de relevantie score?

Facebook meet de relevantie score aan hand van positieve en negatieve reacties. Door positieve interacties – zoals views, shares en comments – stijgt de relevantie score. Door negatieve interacties – zoals spamreports en het verbergen van de advertentie – daalt de score. Het klinkt vrij logisch.

Zodra u een advertentie heeft gemaakt, geeft Facebook een indicatie van de relevantie score. Het geeft indirect een verwachting hoe goed uw advertentie het gaat doen. Gedurende de looptijd van uw advertentie past de relevantie score zich aan. Er zijn dan natuurlijk al volop interacties.

Let op: de relevantie score geldt alleen voor het doen van specifieke acties. De relevantie score zet men niet in voor bereik en frequentie, omdat deze soort advertenties vooral gericht zijn op branding.

Wat kunt u met de relevantie score?

De relevantie score is meer dan alleen een indicatie van uw succes.

Lagere kosten
Facebook is ontworpen om de juiste content aan de juiste doelgroep te tonnen. Een hoge relevantie score ziet men als een positief signaal. Door een hogere score dalen de kosten om de advertentie aan de doelgroep te tonen.

Advertentie testen
Door van tevoren een indicatie te krijgen van het succes van een advertentie, kunt u natuurlijk meerdere teksten en afbeeldingen met elkaar vergelijken. De advertentie met de hoogste score activeert u natuurlijk direct.

Optimalisatie gedurende de looptijd van een advertentie
Tijdens de looptijd van de advertentie past de relevantie score zich aan. Wanneer de relevantie score blijft dalen, wordt het mogelijk tijd om uw afbeelding en / of tekst aan te passen.

Staar u niet blind op de relevantie score

Wanneer u door het inzetten van een advertentie – bijvoorbeeld het aanzetten tot de koop van product X – meer verkoopt, maar de relevantie score bedraagt een mager zesje, dan is uw advertentie voor u wel een succes. De relevantie score is er dus vooral om uw advertentie(s) te verbeteren.

Wilt u ook gebruik maken van de relevantie score?

Vanaf deze week rolt Facebook deze nieuwe feature uit. U hoeft alleen te wachten tot het automatisch in uw Power Editor verschijnt. Succes!

Richard van Kampen
Online marketeer Invictus Online Marketing


Robin Koorn
Robin Koorn

Robin Koorn is mede-eigenaar en ‘website bouwer’ bij Invictus Online Marketing. Zijn specialismen zijn website ontwikkeling (WordPress), conversie optimalisatie en Google Analytics. Wij gaan voor langdurige samenwerkingen om steeds meer uit de website te halen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.