Pop-up terug van weggeweest?

Vroeger zagen we ze (te) vaak: pop-ups. Ik irriteerde me er mateloos aan en nog steeds doe ik het. Maar dan vooral als ik bijvoorbeeld een nieuwsbericht in de online krant aan het lezen ben en er opeens een volledig uit de lucht gegrepen pop-up verschijnt, die totaal niet met het onderwerp van het nieuwsbericht te maken heeft. Daarmee kom ik ook direct tot de kern.

Lever maatwerk met een pop-up

Het gebruik van een pop-up kan irritatie opwekken als het niks van doen heeft met het onderwerp. Wanneer ik een interessant artikel lees over een nieuwe auto, wil ik niet lastig gevallen worden met een pop-up over babykleren. Daarom enkele criteria waaraan een goede pop-up moet voldoen:

  • Het moet aansluiten bij de interesse van de doelgroep.
  • Het moet een specifiek doel nastreven.
  • De tekst moet kort, bondig en actief geschreven zijn.
  • De call-to-action moet duidelijk naar voren komen en opvallen.
  • Het moet passen bij de webpagina die op dat moment in beeld is.

Voorbeeld van een goede pop-up over SEO

Met een helder stappenplan maak ik u duidelijk hoe u een goede pop-up kunt maken, zoals in onderstaand voorbeeld over SEO

1. Doel van de pop-up
Downloaden van de whitepaper over SEO / zoekmachine optimalisatie.

2. Doelgroep van de pop-up
De bezoekers die de webpagina van onze dienst SEO bekijken en daar meer dan tien seconden deze pagina open hebben.

3. Formulering van de tekst voor de pop-up
• H1 (titel): Voorkom dat u zakt in de zoekresultaten van Google.
• Content: Wilt u goed vindbaar blijven in Google? Pas dan direct onze tips op het gebied van zoekmachine optimalisatie toe.
• Button (kleur groen): Ik wil de tips over SEO ontvangen.
• Opt-in velden (opt-in verschijnt na het drukken op de button): Naam en e-mailadres.

4. Ontwerp van de pop-up

Afbeelding-pop-up

Realiseer uw doel

Met de pop-up kunt u realiseren wat u wil, zoals het vergroten van uw mailinglijst voor de nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper over een specifiek onderwerp of het doen van een offerte-aanvraag. Onthoud altijd dat het moet aansluiten bij de interesse van uw doelgroep. Om dan direct een antwoord te geven op de vraag of de pop-up terug van weggeweest is: ja, maar dan zeker in een nieuwe vorm, waarmee u uw doelgroep effectief kan bereiken.

 

Richard van Kampen
Invictus Online Marketing

About The Author

Robin Koorn

Robin Koorn is mede-eigenaar en 'website bouwer' bij Invictus Online Marketing. Zijn specialismen zijn website ontwikkeling (WordPress), conversie optimalisatie en Google Analytics. Wij gaan voor langdurige samenwerkingen om steeds meer uit de website te halen.