Van de week kwam ik het blog SEO: zo blijf je ook in 2016 goed scoren van Mark van Tuel van Ompro.nl tegen op de blogsite Frankwatching. Hij had aan zijn blog een verhelderende infographic toegevoegd en enkele punten ga ik in dit artikel behandelen.

SEO en SEA

De genoemde SEO trends voor 2016 uit de infograhpic

In zijn infographic benoemt en beschrijft Mark de volgende SEO trends voor 2016:

  1. Lange zoektermen
  2. Mobiel is een pré
  3. Killer content is king
  4. Inzetten op semantiek
  5. Interactie stimuleren
  6. Lokale SEO
  7. Denken in onderwerpen
  8. Online reputatie
  9. Geliefd worden

Vanzelfsprekend zijn een aantal punten herkenbaar, maar wordt er nog steeds te weinig mee gedaan door ondernemers / verantwoordelijken voor de website. Daarom ga ik er een aantal verder uitlichten en combineren.

De basis leggen voor het schrijven van goede content

Wat is goede content? Ik mijn ogen voldoet goede content aan tenminste twee essentiële criteria: het verrijkt de kennis voor de doelgroep en is geoptimaliseerd voor de zoekmachine. Het mooie is dat beide criteria uitstekend te combineren zijn met het toepassen van het lijstje van de trends uit de infographic: het toepassen van lange zoektermen en het denken in onderwerpen.

Mijn basis voor het schrijven van geoptimaliseerde webteksten is nog steeds het uitvoeren van een keyword onderzoek. Uit dit onderzoek komen veel zoektermen naar voren, bestaande uit één woord, twee woorden, drie woorden en soms wel vier of vijf woorden. Wanneer ik kijk naar de SEO trends van 2016, geeft het keyword onderzoek mij automatisch al input voor het denken in onderwerpen. De keywords die bestaan uit meerdere woorden, zijn al vaak een onderwerp. In mijn ogen is het niet ‘einde tijdperk’ voor zoekterm-optimalisatie, maar krijgt de term juist een nieuwe definitie. De zoekterm-optimalisatie biedt juist kansen om te denken in onderwerpen. Het gaat dus om combineren en die zoektermen voor onderwerpen komen vaak al naar voren in het keyword onderzoek.

Killer content en online reputatie

Killer content is king. Twee jaar geleden was het nog content is king, maar nu is het killer content is king. Het gaat erom dat de content die u schrijft voor uw doelgroep, antwoorden geeft op hun dringende vragen. Ga dus op zoek naar vragen die er binnen uw doelgroep leeft. Schrijf geen blogs die slechts een oppervakkig antwoord geven op vragen (content is king), maar ga zo diep mogelijk in op een vraag. Ga zelfs verder dan de vraag van de bezoeker (killer content is king). Laat uw kennis zien. Dan bent u namelijk echt bezig met content schrijven.

Hoe meer diepgaande artikelen u schrijft, des te beter wordt uw online reputatie. En wanneer u goede artikelen schrijft en deze deelt met uw doelgroep, ontstaat er interactie.

Nieuwe insteek: lange artikelen schrijven

Het schrijven van interessante, lange artikelen. Ik hoor u denken: dat is toch saai en niemand gaat dat lezen. Echter, als u een interessant onderwerp behandelt en uw artikel qua structuur goed indeelt (maak paragrafen en werk met subkoppen), dan weet ik voor 100% zeker dat uw doelgroep het artikel gaat lezen.

Enkele weken geleden kwam ik een video tegen, waarbij de geïnterviewde persoon – uit de online marketing – sprak over de 4K-strategie. De 4K-strategie stond voor het schrijven van een artikel van 4000 woorden, waarbij er één hoofdonderwerp wordt gekozen. Dit schijnt – volgens de geïnterviewde online marketeer – enorm goed te werken voor de SEO. Bovendien bevestigt het artikel van SEO: zo blijf je ook in 2016 goed scoren dit ook.

Daarom ga ik – en hopelijk u ook – de uitdaging aan om een goed artikel te schrijven van 4000 worden. In het artikel ga ik ook allemaal verbindingen leggen richting andere artikelen, zodat er een spinnenweb ontstaat. Doet u ook mee?

 

Richard van Kampen
Invictus Online Marketing


Richard van Kampen
Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.