Steeds vaker zijn er internetbureaus die de meest mooie, gebruiksvriendelijke en responsive websites ‘ontwikkelen’. Tenminste, dat beweren ze. Op het eerste gezicht ziet het er vaak ook goed uit en is de website ook daadwerkelijk responsive. Maar als u dieper gaat kijken – heel diep hoeft u niet te gaan, de broncode is vaak genoeg – dan ziet u dat ze gebruik hebben gemaakt van een standaard template.

Standaard templates

Deze templates kunt u eenvoudig op internet kopen – bijvoorbeeld: Themeforest – en zijn al helemaal ontwikkeld. Het enige wat u hoeft te doen is de content – tekst en afbeeldingen – plaatsen en de kleuren wat aan te passen. Een kind kan de was doen.

Standaard website templates een goede oplossing?

 

Ik snap ook wel dat niet iedere klant het budget heeft om een website te laten ontwikkelen en dan kan een standaard template een goede uitkomst zijn. Zelf hebben we ze ook wel eens ingezet. Meestal omdat de klant hier zelf om vroeg. Of soms als basis en dan de code aangepast naar de wensen voor deze desbetreffende klant.

Maar is dat niet een vorm van oplichting? Of dwaling, zoals u wilt? Men pretendeert een internetbureau te zijn – gespecialiseerd in het ontwikkelen van websites – maar eigenlijk ontwikkelt het bureau helemaal niets en vraagt het bureau de klant daar wel voor te betalen. Of is het juist de keuze van de klant – welke ondanks alle goede redenen om het niet te doen –  hier toch voor te kiezen? Moet het bureau daar mee in zee gaan of ze doorverwijzen naar een ander?

Maatwerk zorgt voor voldoening

Toch voelt het niet fijn om een website te maken op basis van een aangekocht template. Persoonlijk haal ik er geen voldoening uit en loop ik eigenlijk altijd tegen beperkingen aan in zo’n template. Het is nooit precies wat de klant nodig heeft, het is voor de massa ontwikkeld. Dan ontwikkel ik liever zelf een template, maar dan wel op een manier dat het – met wat aanpassingen – toch uniek en geschikt is voor alle soorten klanten.

Terugkomend op de ‘gespecialiseerde’ internetbureaus – met alle respect overigens, we proberen allemaal ons brood te verdienen: moet u als internetbureau dit wel willen? Standaard templates zijn standaard. Dus u maakt niet iets wat specifiek geschikt is voor de klant, voor de doelgroep of wat aansluit bij het doel van de website.

Ik ben heel benieuwd hoe u daar over denkt?


Richard van Kampen
Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.