Wanneer je zelf aan de slag gaat met online marketing of je online marketing uitbesteedt aan een bureau, wil je graag weten welke campagnes goed werken. Leveren ze sales of leads op? Zorgen de banners op bepaalde nieuwssites voor het gewenste resultaat? Om dit goed meetbaar te maken, voegen we een stukje code toe aan de URL: UTM-parameters. Deze vormen samen de UTM-code.

Wat is een UTM-code?

Een UTM-code is een stukje code wat toegevoegd wordt aan de URL. Het is de afkorting voor Urchin Tracking Module. De volgende zes elementen worden gebruikt bij de vorming van de UTM-code:

  1. Bestemmings-URL (verplicht)
  2. Campagnebron (verplicht)
  3. Campagne-medium (verplicht)
  4. Naam van de campagne (verplicht)
  5. Campagne-term
  6. Campagne-inhoud

De toevoeging van deze code zorgt ervoor dat je in Google Analytics duidelijk inzicht krijgt in het rendement van jouw online campagnes. Bovendien kun je eenvoudig de herkomst van je verkeer achterhalen. Hiervoor ga je in Google Analytics achtereenvolgens naar Acquisitie >> Alle verkeer >> Bron/medium. Wanneer je een webshop hebt, kun je zelfs in het overzicht zien wat de opbrengsten zijn geweest per bron / medium.

Gebruik UTM-codes, zodat je in Google Analytics kunt achterhalen wat het rendement is geweest van jouw online campagnes

Voorbeelden wanneer het handig is om gebruik te maken van UTM-codes

Wanneer je gaat adverteren via Google Ads, is het goed om gebruik te maken van UTM-codes. Vul de URL van de bestemmingspagina in, als bron google en als medium ads. Ga je adverteren via LinkedIn, dan voer je linkedin als bron in.

Ga je een e-mailcampagne opzetten en wil je dat ontvangers van deze e-mail een bepaalde vervolgactie uitvoeren op je site, dan voer je het volgende in:

De UTM-code ziet er dan als volgt uit:
https://www.emailcampagne.com/download-whitepaper?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_campaign=download-whitepaper.

Mogelijk ben je ook weleens benaderd of in zee gegaan met een uitgever van nieuwssites dat aanbiedt om banners op bepaalde sites van henzelf te plaatsen. Vraag dan altijd of ze gebruikmaken van UTM-codes. Zo niet, dan adviseer ik je om het ze te verplichten bij jouw campagne. Op die manier kun je altijd in jouw eigen Google Analytics achterhalen wat het effect is geweest. Je bent dan niet afhankelijk van de statistieken die door – in dit geval – de nieuwssite worden verstrekt.

Zelf een UTM-code maken

Wil je zelf aan de slag met UTM-codes? Je kunt zelf eenvoudig een UTM-code maken. Gebruik hiervoor het programma van Google, de Campaign URL Builder. Aan de hand van de door jou ingevulde velden wordt de UTM-code aangemaakt.

Mocht je naar aanleiding van dit artikel nog vragen hebben, laat dan een reactie achter of neem contact met mij op via https://www.invictusonlinemarketing.nl/contact/?utm_source=website&utm_medium=blog&utm_campaign=essentie-utm-code.


Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.