In dit artikel ga ik in op een belangrijk element die informatie geeft over de werking van uw website: het bouncepercentage. Een hoog bouncepercentage geeft niet alleen aan dat uw website (sterk) verbeterd moet worden. Het is ook een killer voor uw ranking in de zoekresultaten van Google.

Waar staat het bouncepercentage voor?

Het bouncepercentage is het aantal bezoekers in procenten dat een webpagina bezoekt en weer verlaat zonder verder te klikken naar een andere webpagina. Een bounce is als het ware een stopteken voor Google Analytics. Wanneer Google ziet dat een webpagina een hoog bouncepercentage heeft, kan het op Google overkomen dat de webpagina niet overeenkomt met wat de bezoeker zoekt. Voor Google heeft het geen nut om dan nog bezoekers naar die webpagina te sturen. Het vervolg is een daling in de zoekresultaten.

Maar ligt een hoog bouncepercentage aan de webpagina of geeft de bezoeker een verkeerde zoekopdracht? Is dit laatste het geval, dan betekent dat de webpagina op de verkeerde zoekwoorden wordt gevonden. Zo komt u dus vaak weer terug bij uw eigen website.

Wat is een normaal bouncepercentage?

Wat een goed bouncepercentage is voor de ene website, is voor de andere webpagina niet goed. Kortom, het is afhankelijk van het type website en webpagina. Een bouncepercentage tussen de 35 en 55% is over het algemeen normaal. Vooral voor een landingspagina is een bouncepercentage tussen deze twee getallen een must.

Moet u schrikken van een hoog bouncepercentage voor bijvoorbeeld uw blog? Nee, want vaak komen bezoekers alleen naar de website om het artikel te lezen, waarna ze de website weer verlaten.

Tips om het bouncepercentage te verlagen

Is het bouncepercentage op uw website te hoog? Dan zijn er gelukkig genoeg tips op het internet te lezen die u direct kan toepassen op uw eigen website. Zo staat er op Frankwatching het artikel Verlaag je bouncepercentage in 10 stappen. Hieronder de genoemde tien stappen:

  1. Bepaal uw doel en zorg voor duidelijke call-to-actions.
  2. Test het gebruik van – eventuele – pop-ups.
  3. Verlaag de laadtijd van uw website.
  4. Optimaliseer uw website voor mobile devices.
  5. Maak slim gebruik van de 404-pagina.
  6. Besteed aandacht aan de content.
  7. Voorkom browser incompatibility.
  8. Maak op de juiste manier gebruik van interne links.
  9. Help de bezoeker verder met een zoekfunctie.
  10. Analyseren en bijsturen.

Het artikel zelf behandelt uitvoerig elke stap.

Wilt u graag ondersteuning?

Wilt u graag de hierboven genoemde stappen doorvoeren, maar heeft u daarvoor niet de kennis in huis? Neem dan contact met ons op. Wij adviseren en ondersteunen u om uw website beter in te richten.

 

Richard van Kampen
Invictus Online Marketing

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *