Een keyword onderzoek is een onderzoek naar de belangrijkste keywords – of zoektermen – waar jij goed vindbaar op wil zijn in de zoekmachines, zoals Google. Het vormt de basis voor meerdere tools in de online marketing mix:

  • Het schrijven van geoptimaliseerde teksten voor de zoekmachines.
  • Het ontwikkelen van AdWords-advertenties voor het Zoeknetwerk van Google.
  • Het uitvoeren van een online concurrentieanalyse.

Schrijven van geoptimaliseerde teksten voor de zoekmachines

SEO – zoekmachine optimalisatie – is tegenwoordig een belangrijk onderdeel in elke online marketing strategie. Het belang van organisch goed ranken is de laatste jaren essentieel geworden. Volgens onderzoek blijkt dat organische links als geloofwaardiger worden gezien dan advertentielinks. Hoe hoger je scoort in de organische zoekresultaten, hoe meer bezoekers er op je website komen. Het gevolg is – bij een goed ingerichte website of webshop – een hogere conversie.

Wat is een keyword onderzoek?

Afbeelding: Doorklikpercentage afgezet tegen de organische positie in Google. Bron: Advanced Web Ranking.

Het is belangrijk om op hoge posities in de zoekmachines te staan. Verschillende onderzoeken, zoals Advanced Web Ranking, laten namelijk zien dat ruim 30% van de bezoekers op de eerste organische link klikt, terwijl de tweede en derde link respectievelijk nog slechts zeventien en elf procent van de kliks krijgen. Iets meer dan één procent klikt verder dan de eerste pagina van de zoekmachine.

Keyword onderzoek als uitgangspunt om vragen van je doelgroep te beantwoorden

Wil je blogs schrijven die en waarde bieden voor je doelgroep en goed scoren in de zoekmachines? Gebruik dan het keyword onderzoek om vragen van je doelgroep te beantwoorden. Vragen die bij onze doelgroep leven, zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe kom ik hoger in Google?
  • Wat is een goed bouncepercentage?
  • Wat is Black Hat SEO?

De dikgedrukte woorden zijn belangrijke zoektermen die afkomstig zijn uit ons keyword onderzoek. Op deze manier zijn we van waarde voor onze doelgroep en dat vinden de zoekmachines ook.

AdWords-advertenties schrijven

Wanneer je met belangrijke zoektermen op topposities wil staan en nieuwe leads wil realiseren, is adverteren in Google ideaal. Wanneer iemand een zoekopdracht in het zoekveld invoert, word je advertentie vertoond. Om goede advertenties te schrijven en vertoond te worden aan potentiële leads, vormt het keyword onderzoek de basis. Een AdWords-campagne bevat namelijk onder andere:

  • Een aantal goede tekstadvertenties (waarin minimaal een zoekterm terugkomt).
  • Een goed geoptimaliseerde bestemmingspagina (keyword onderzoek belangrijk).
  • Een aantal zoektermen waarop jij wilt dat je advertenties vertoond worden (die haal je uit het keyword onderzoek).

Online concurrentieanalyse uitvoeren

Wanneer wij een online concurrentieanalyse uitvoeren, pikken we enkele belangrijke zoektermen – waar ook onze opdrachtgever vindbaar op wil zijn – uit het keyword onderzoek om te kijken of er interessante bedrijven tussen zitten die onderscheidend zijn en wij als input kunnen gebruiken om kansen te benutten en de sterke punten mee te nemen in het ontwikkelen van de online strategie.

Keyword onderzoek uitvoeren

De meest gebruikte en bekendste tool voor het keyword onderzoek is de Keyword Planner van Google. Echter, deze is niet meer gratis te gebruiken. Het keyword onderzoek geeft jou niet alleen inzicht in de belangrijkste zoektermen, maar ook wat het zoekvolume erop is. Zoektermen die laag scoren – bijvoorbeeld een zoekvolume van 10 – bieden geen meerwaarde. Ga hier dus ook niet op optimaliseren.

Wil je meer weten over het keyword onderzoek? Of heb je een andere vraag. Neem dan contact met ons op.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *