We zijn alweer over de helft van het jaar 2015. Daarom vinden wij het belangrijk om u al mee te nemen naar de trends van 2016. In dit artikel besteden we aandacht aan de webdesign trends van 2016.

Flat design blijft

Flat design is een trend die al een aantal jaar bezig is en zal naar verwachting ook volgend jaar doorzetten. Het principe van een flat webdesign is even simpel als logisch: optimaliseren van de snelheid van je website. U maakt minder gebruik van grafische beelden, meer code gegenereerde elementen (denk aan iconen), geoptimaliseerde foto’s en een snelle navigatie. Waarom is dit dan zo belangrijk? Google hecht steeds meer waarde aan de snelheid van een website en of een website geschikt is voor de mobiele weergave. Het is dus goed voor uw ranking in Google. Maar wellicht nog belangrijker: voor de bezoeker is het een stuk prettiger.

Geen one page scroll websites meer

De roep om minder, zogenaamde, one page scroll websites lijkt steeds groter te worden. Wanneer alle content op één pagina wordt geladen, gaat dit ten koste van de snelheid van de website. Dit is voornamelijk het geval als er veel gebruik gemaakt wordt van afbeeldingen of parallax effecten. Maar voor de leesbaarheid kan het ook prettiger zijn om de inhoud in verschillende pagina’s te verdelen. Daarnaast is deze trend behoorlijk uitgemolken door Template builders die te veel varianten van hetzelfde concept hebben ontwikkeld.

Mobiele navigatie ook op desktop

Uit eigen ervaring is gebleken dat dit een trend is die nog niet door iedereen wordt omarmd. Echter, dit zet zich in 2015 en 2016 verder door. De mobiele navigatie is het bekende menu icoon met de drie streepjes. Wanneer u daar op klikt, vouwt het menu zich uit. Het menu is dan op alle resoluties hetzelfde: groot en klein.

Meer gebruik van Cinemagraph beelden

Cinemagraph is voor sommige wellicht nog een onbekend fenomeen, maar gaan we steeds vaker terug zien. Een Cinemagraph is een animated image. Dat wil zeggen dat bepaalde elementen in een statische foto bewegen. Het succes dankt Cinemagraph mede doordat het tegenwoordig op Facebook mogelijk is om GIF te plaatsen. Nu is het dus mogelijk om nog indrukwekkendere Facebook-posts en Social media-campagnes te maken.

(Interactive) video’s

Video’s zijn een geweldige manier om informatie te delen. Mits goed verteld, komt het bij de bezoeker makkelijker binnen dan een lap tekst. Tegenwoordig zijn de productiekosten van een professionele video goed betaalbaar. De laadtijd van een video blijft toch nog vaak een issue, dus u moet er wel zorgvuldig mee omgaan.

In het verlengde van de video’s ligt de interactive video. Met een interactive video kunt u:

  • winkelen, terwijl u het filmpje aan het bekijken bent
  • de bezoeker met een Social media-account laten inloggen alvorens ze verder kunnen kijken,
  • de video’s in hoofdstukken opdelen
  • een banner over de video plaatsen.

Dit verhoogt de conversie van uw video’s.

 


Robin Koorn
Robin Koorn

Robin Koorn is mede-eigenaar en ‘website bouwer’ bij Invictus Online Marketing. Zijn specialismen zijn website ontwikkeling (WordPress), conversie optimalisatie en Google Analytics. Wij gaan voor langdurige samenwerkingen om steeds meer uit de website te halen.