Hoe succesvol bent u met uw AdWords-campagnes? Waaruit kunt u aflezen welke advertenties succesvol zijn en welke verbeterd dienen te worden? In dit artikel gaan wij vier belangrijke KPI’s voor AdWords behandelen, zodat u weet hoe u ervoor staat en waarop u zich kunt verbeteren.

4 belangrijke KPI’s voor AdWords om door te groeien

Wat zijn KPI’s?

Kritieke prestatie-indicatoren, afgekort KPI’s, zijn variabelen of maatstaven om de prestaties van organisaties te analyseren. KPI’s worden altijd uitgedrukt in een getal en gerelateerd aan een norm of target. Door de werking van KPI’s kunnen organisaties hun positie in de markt aanzienlijk verbeteren.

KPI’s om met AdWords meer conversie te realiseren

Ook binnen AdWords zijn KPI’s essentieel. Want u wilt zeker weten dat uw AdWords-campagnes goed zijn en doen wat ze moeten doen. Daarom behandelen wij hieronder vier belangrijke KPI’s.


1. CTR (doorklikratio)

De CTR is het aantal kliks / aantal vertoonde advertenties. Een hoge CTR is een goede indicatie dat bezoekers uw advertenties nuttig en relevant vinden. De CTR draagt ook bij aan de verwachte CTR van uw zoekterm (een onderdeel van de kwaliteitsscore), die uw kosten en advertentiepositie beïnvloedt.

U kunt de CTR gebruiken als KPI om te bepalen welke advertenties en zoektermen succesvol zijn of welke juist verbeterd moeten worden. Hoe groter de samenhang tussen de zoektermen, advertenties en uw bedrijfsactiviteiten, des te groter is de kans dat een bezoeker op uw advertentie klikt.


2. Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is een score op een schaal van 1 tot 10. Het is een schatting van de kwaliteit van uw advertenties en bestemmingspagina’s die door de desbetreffende zoekterm worden geactiveerd. Een hogere kwaliteitsscore geeft aan dat uw advertentie en de daaraan gekoppelde bestemmingspagina relevant en nuttig zijn voor iemand die uw advertentie bekijkt. Voor elke zoekterm kunt u de kwaliteitsscore bekijken.

U kunt uw kwaliteitsscore verbeteren door de volgende factoren te verbeteren:

  • De kwaliteit van de bestemmingspagina: hoe relevant is uw pagina en sluit deze aan bij de zoekterm en advertentie?
  • De relevantie van uw advertentie ten opzichte van de zoekopdracht: past de advertentie bij de zoekopdracht van de klant?
  • Geografische prestaties: hoe succesvol bent u in uw afzetgebied?
  • De devices: hoe goed presteren uw advertenties op de verschillende devices, zoals tablets, laptops en smartphones?
  • De CTR van uw zichtbare URL in het verleden: de historische klikken en vertoningen die uw zichtbare URL heeft ontvangen.

Het effect van een goede kwaliteitsscore komt tot uiting in onder meer een lagere kost per klik en een hogere advertentiepositie (tegen een lagere bieding).


3. Advertentiepositie

De advertentiepositie is de rangschikking van uw advertentie in de zoekresultaten in vergelijking met andere advertenties. Staat u op positie 1, dan betekent dat dat uw advertentie de eerste advertentie op de pagina is.

De advertentiepositie wordt bepaald door een formule, gebaseerd op uw bod, de kwaliteit van uw advertentie en bestemmingspagina, en het verwachte effect van extensies en andere advertentie-indelingen. Zelfs wanneer uw concurrentie een hoger bod doen voor zoektermen dan u, kunt u op een hogere positie staan. Google hecht namelijk veel waarde aan relevante zoektermen en advertenties.


4. CPC (kosten per klik)

Kosten per klik betekent dat u betaalt voor elke klik op uw advertenties. Voor campagnes met CPC-bieden stelt u een maximum bod op basis voor kosten per klik (max. CPC). Dit is het hoogste bedrag dat u bereid bent te betalen voor een klik op uw advertentie.

Wat is het effect van het verhogen van uw max. CPC? Door deze te verhogen, kunt u een hogere advertentiepositie bereiken. Echter, Google hecht wel meer waarde aan belangrijke zoektermen en advertenties.

Hoe staat het met uw targets?

De bovenstaande KPI’s geven aan hoe succesvol u bent met uw AdWords-campagnes. Heeft u nog enkele belangrijke KPI’s voor AdWords? Deel het met ons.


Richard van Kampen
Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.