Een salespage – ook wel verkooppagina genoemd – is een webpagina die bedoeld is om bezoekers te verleiden tot het doen van een aankoop. Op deze salespage kan de bezoeker niets anders doen dan over te gaan tot de aanschaf van een product of dienst, of de pagina verlaten. In dit artikel geef ik je vier belangrijke tips voor een goede salespage.

1. Grijp de aandacht in enkele seconden

Online iets verkopen werkt compleet anders dan de traditionele verkoop in winkels. Waar mensen in winkels de tijd nemen om de verschillende artikelen te bekijken en eventueel te passen, is dat online 180 graden andersom. De bezoeker heeft weinig tijd, aandacht en focus.

Wist je dat een bezoeker van jouw website gemiddeld binnen drie seconden besluit of hij of zij op jouw website blijft of weggaat? Grijp daarom de aandacht en ga daar slim mee om.

2. Focus op één doel

Je richt je met jouw salespage op slechts één doel. Bijvoorbeeld het verkopen van een online cursus. Zorg er dan ook voor dat de salespage zich daar op richt en geen afleidingen voor de bezoeker biedt; social media-icoontjes, een menubalk, laatste blogberichten, etc… Overigens geldt dat niet alleen voor een salespage, maar voor elke webpagina.

Hoe meer afleidingen je op jouw verkooppagina hebt, des te meer bezoekers verlies je.

3. Ga niet voor de schoonheidsprijs

Je wilt graag een mooie website, toch? Je wilt graag complimenten krijgen van anderen als je een nieuwe website hebt. Echter, dit is niet het belangrijkste. Niet voor een website en ook niet voor een salespage. Het gaat erom dat ie effectief is. Je moet er niets anders kunnen doen dan tekst lezen en het product kopen, zonder afleiding.

Veel salespagina’s zijn meestal helemaal wit met zwarte tekst, rode koppen (of titels), opsommingen met voordelen van het product en afsluitend een button om het product te kopen. Sommige verkooppagina’s komen zelfs schreeuwerig over. Maar wat heb je liever? Complimenten over jouw website of veel sales van jouw product?

4. Schrijf een goede salespage

Een salespage is één webpagina met één doel: het verkopen van jouw product. Wanneer jouw pagina zo goed werkt, kun je met een gerust hart de online marketing voor jouw product doen en zoveel mogelijk bezoekers (jouw doelgroep) naar deze pagina sturen. Slaat jouw salespage totaal niet aan en haal je er geen verkopen uit, stop dan met adverteren. Want de ROI moet wel goed zijn!

Een salespage kun je opbouwen via het AIDA-model (uitgelegd door IMU).

Op zoek naar een goede salespage template?

Ben jij van plan een product of dienst te verkopen via jouw website en heb je een goede verkooppagina nodig? Neem dan gerust contact met ons op.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *