Conversie optimalisatie; voorkom change blindness

In dit blog gaan we in op het verschijnsel change blindness bij conversie optimalisatie. We starten direct met een opdracht: bekijk de onderstaande video.

En, had u de juiste dader aangewezen? Maar heeft u ook gezien dat er allerlei veranderingen plaatsvonden tijdens de video? Grote kans van niet.

Change blindness

Het feit dat u al deze veranderingen niet constateerde, is het onvermogen van onze hersenen om veranderingen in onze visuele omgeving op te merken. U richt zich namelijk op een bepaald punt, waardoor de rest uit de aandacht gefilterd wordt.

Conversie optimalisatie; richt uw website in naar het doel wat u voor ogen heeft

De video op onze homepage start direct als u op onze website terechtkomt. Eigenlijk heeft u geen oog meer voor alles wat er omheen staat. Wij kunnen allerlei dingen ongemerkt veranderen, maar uw focus blijft op onze video. Daar zit ook de boodschap voor u in.

Kies een duidelijke focus en streef dit na. Is het doel van uw website om afspraken te maken met uw doelgroep? Dan moet de landingspagina zodanig ingericht zijn, dat dit direct duidelijk is; het contactformulier moet direct in beeld komen. Iets wat slechts bijzaak is op uw website – bijvoorbeeld een blog – moet niet de overhand krijgen. Want dan valt u ten prooi aan change blindness: u richt zich alleen op het blog en de rest doet er niet toe.

 

Richard van Kampen
Online marketeer Invictus Online Marketing

About The Author

Robin Koorn

Robin Koorn is mede-eigenaar en 'website bouwer' bij Invictus Online Marketing. Zijn specialismen zijn website ontwikkeling (WordPress), conversie optimalisatie en Google Analytics. Wij gaan voor langdurige samenwerkingen om steeds meer uit de website te halen.