Tijdens het belangrijkste jaarlijkse marketingevent Google Marketing Live bespreekt Google de belangrijkste innovaties en producten.

In deze serie van zes blogs schrijven we over de – in onze ogen – meest interessante innovaties:

  1. Google AdWords wordt Google Ads
  2. Google Marketing Platform
  3. Google Ad Manager
  4. Responsive Search Ads
  5. Local Ad Campaigns
  6. Hotel Ads

In dit blog aandacht voor Google Ad Manager.

De branding van Google Ad Manager

Meer dan tien jaar geleden werd DoubleClick overgenomen. De groei en ontwikkeling van de gebruikte platforms bleef gestaag doorgaan. In de afgelopen jaren heeft Google hard gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw platform, waarin DoubleClick Exchange (AdX) en DoubleClick for Publishers (DFP) zijn samengebracht: Google Ad Manager. Met dit nieuwe platform kan Google uitstekend haar partners bedienen voor de volgende generatie content; van mobiele apps van ontwikkelaars tot multi-platform video van publishers.

Compleet advertentieplatform

Volgens Google zorgt de automatisering ervoor dat het realiseren van business verandert. Volgens hen willen adverteerders hun campagnes automatiseren, gebaseerd op bepaalde historische gegevens. Met Google Ad Manager zijn er allerlei nieuwe functies bijgekomen, zoals Optimized Competition, die helpt om maximaal te presteren bij reserveringen, particuliere marktplaatsen en de open veiling.

Verder is het platform nu ook echt een compleet verkoopkanaal geworden. Jij beheert wie toegang heeft tot jouw platform. Met Ad Manager als verkoopkanaal kun je advertenties opzetten, meten en optimaliseren, geheel afgestemd op jouw doelgroep. Ongeacht op welke apparaten ze actief zijn. Denk aan mobiele games en apps en platforms, zoals YouTube.

Ook biedt Ad Manager geavanceerde tv-oplossingen, zoals Dynamic Ad Insertion voor live en on demand video.

Bescherming tegen fraude

Google wil met Ad Manager ook de zekerheid bieden dat fraude wordt tegengegaan en elk merk nadrukkelijk beschermd wordt. Zelf geeft Google al aan dat ze in 2017 al meer dan 3,2 miljard advertenties hebben verwijderd, voordat het de mensen op het internet bereikten.

Veelbelovend platform

Google Ad Manager klinkt als een veelbelovend platform met oplossingen voor de komende generatie content. Afhankelijk van de vraag vanuit onze klanten ga ik Google Ad Manager zeker uitproberen.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *