Uit Google Analytics kun je veel gegevens halen, zoals bezoekersaantallen, hoe vaak bepaalde pagina’s bezocht zijn en via welk marketingkanaal – bijvoorbeeld Google, Facebook, nieuwsbrief – een aankoop in jouw webshop gerealiseerd is. Echter, bij deze aankopen (conversies genoemd) komt het vaak voor dat niet het marketingkanaal genoemd wordt, maar de betalingsprovider. Voorbeelden hiervan zijn iDEAL-omgevingen, Paypal en Mollie. Hierdoor weet je niet precies welke marketingkanalen voor de omzet zorgen.

In dit artikel ga ik je stap voor stap uitleggen hoe je betalingsproviders uitsluit in Google Analytics, zodat je voortaan altijd de juiste metingen krijgt.

Waarom worden jouw conversies toegekend aan de betalingsproviders?

Er zijn verschillende manieren om op jouw website terecht te komen, zoals:

  • Via een klik op een advertentie in Google. Dit wordt gezien als paid search / cpc.
  • Via de zoekresultaten in Google. Dit noemen we organisch verkeer – organic.
  • Via een link van een andere website. Google Analytics ziet dit als referral.

Klinkt dit allemaal logisch? Dan gaan we door naar de volgende stap.

Zodra je via Google of een andere website een aankoop doet in de webshop en een betaling doet, wordt je doorgestuurd naar de betaalomgeving van de betaalprovider, zoals de ING, Rabobank of ABN AMRO. Zodra de betaling gelukt is, wordt je doorgestuurd naar de bedankpagina van de webshop.

Nu ziet Google Analytics dit als een voltooide aankoop via de website van de betalingsprovider, omdat je via deze betalingsprovider terugkwam in de webshop. De aankoop wordt dus niet toegewezen aan het oorspronkelijke kanaal, zoals een Google advertentie of een Facebook advertentie.

In 6 stappen de betalingsproviders uitsluiten in Google Analytics

De situatie met de betalingsproviders is gelukkig op te lossen in Google Analytics: verwijzingsuitsluitingen. We kunnen een lijst met uitsluitingen toevoegen – in deze situatie de betalingsproviders – waardoor de sales automatisch wordt toegekend aan het juiste marketingkanaal. Daardoor weet jij voortaan ook hoe goed jouw marketingcampagnes werken.

In 6 stappen uitsluiten

  1. Log in bij Google Analytics.
  2. Klik op het gewenste account en property waarvoor je de betalingsproviders wil uitsluiten.
  3. Ga vervolgens naar Beheerder en ga met de muis naar de middelste kolom Property.
  4. Klik vervolgens op Trackinginfo en daarna op Lijst met verwijzingsuitsluitingen.
  5. Klik op + verwijzingsuitsluiting
  6. Daarna vul je de betaalprovider in die je wilt uitsluiten en klik op Maken.
  7. Herhaal de stappen 5 en 6 totdat je alle betaalproviders hebt gehad.

Hoe sluit je betalingsproviders uit in Google Analytics

Vanaf het moment dat de betaalproviders zijn toegevoegd, gaat Google Analytics de betalingsproviders uitsluiten; dit gebeurt niet met terugwerkende kracht.

Aantal voorbeelden van betalingsproviders

Hieronder een lijst van een aantal betalingsproviders die je alvast kunt toevoegen aan de lijst. Natuurlijk kun je ook in jouw eigen lijst van verwijzingen kijken (Acquisitie >> Alle verkeer >> Verwijzingen)

  • betalen.rabobank.nl
  • safe.pay.nl
  • abnamro.nl
  • diensten.regiobank.nl
  • ideal.ing.nl
  • paypal.com
  • pay.mollie.nl
  • ideal.pay.nl
  • ideal.knab.nl
  • ideal.triodos.nl
  • ideal.bunq.nl
  • snsbank.nl
  • ideal.vanlanschot.com
  • regiobank.nl
  • mollie.com
  • asnbank.nl
  • ideal.bunq.com

Voortaan de juiste cijfers met jouw campagnes

Met dit artikel hoop ik het je eenvoudig te maken met het uitsluiten van de betalingsproviders, zodat je vanaf nu ziet wat het succes is van jouw campagnes. Heb je een vraag of opmerking, laat dan hieronder een reactie achter of neem contact met mij op.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *