Vergelijk jij weleens twee verschillende landingspagina’s, waarbij je op de ene pagina alleen de kleur button anders hebt dan op de andere pagina? Mogelijk wel. We noemen dat A/B testing. Volgens een groepje branche experts (waaronder Rand Fishkin, Dan Martell, David Hauser en Chris Goward) is A/B testing niet beter dan de mening van een CEO of een gemiddelde ‘ontwerp sessie’ binnen een bedrijf.

Ook Dan Gilmartin van BlueConic geeft aan dat A/B testing op de traditionele manier inefficiënt werkt. Marketeers krijgen geen inzicht in de individuele  bezoeker, omdat ze alleen de gemiddelde bezoeker testen.

Realtime A/B testing

A/B testen vertragen de conversieperiode, omdat de zwakke varianten te lang worden getest. Het sturen van de helft van het verkeer naar varianten die leiden tot een sterk gesprek en de andere helft die leiden tot een slechte conversie, verspilt zowel tijd als mogelijke conversies. Om dit te omzeilen, moeten marketeers andere technieken toepassen, waarmee ze realtime kunnen beginnen met optimaliseren.

Als marketeers zich realtime met het werkelijke verkeer optimaliseren, kunnen ze bezoekers meteen naar de best presterende pagina’s sturen – speciaal gericht op die personen – om de meest optimale resultaten te krijgen. Als het goed wordt uitgevoerd, kan de marketeer een verbetering van zijn resultaten verwachten. Deze resultaten kunnen klikken, conversies, aanmeldingen, transacties, enz. zijn en moeten deel uit maken van de online marketing strategie.

A/B testing is aan het evolueren

Wat mij betreft is A/B testing niet dood, maar wel in ontwikkeling. Tegenwoordig zijn er allerlei tools te verkrijgen om A/B testing naar een hoger niveau te tillen. Realtime testen klinkt geweldig, maar daar hangt dan ook wel een prijskaartje aan. Echter, ik schrijf het traditionele A/B testing niet af. Met split testing valt vaak nog veel winst te behalen.

Split testing

Split testing van een landingspagina is het proces, waarbij de prestaties van twee landingspagina’s worden vergeleken om te zien of de ene pagina beter converteert dan de andere.

Voorbeeld:

Je pagina heeft een gele knop ‘Nu kopen’ met een klikfrequentie (CTR) van 10% en een conversion rate (CVR) van 1%. Je moet je CTR naar 15% brengen om winst te maken met 1% CVR. Dus je gaat testen om iets te vinden dat meer klikken oplevert.

De hypothese
Elke test die je doet, moet gebaseerd zijn op een hypothese (een stelling die nog niet bewezen is en dient als uitgangspunt voor een experiment). In dit geval is de hypothese dat een oranje button meer klikken en conversies krijgt dan een gele button.

Waarom kleuren testen?

Er zijn meerdere onderzoeken die onderzocht hebben hoe kleuren invloed kunnen hebben op de manier waarop mensen zich op je website gedragen. Dit is geen theorie, maar een wetenschappelijk feit.

Voorbeeld:

In een recent onderzoek, bestudeerden wetenschappers aan de Universiteit van British Columbia meer dan 600 mensen. Ze ontdekten dat de kleur rood mensen voorzichtiger maakt en op details letten, terwijl blauw ons creatiever maakt en zorgt dat we openstaan voor nieuwe ideeën.

A/B testen is een manier van split testing en je kan in principe elk element op je landingspagina testen. Zolang je maar genoeg verkeer hebt (en de juiste tools).

Welke elementen hebben de meeste invloed?

  • Koppen (Headlines)
    Waarschijnlijk het meest invloedrijke dat je verandert. Bezoekers lezen de kop als eerste en beslissen vervolgens of ze de rest van je pagina willen bekijken.
  • Afbeeldingen
    De eerste afbeelding die een bezoeker ziet, kan de manier waarop ze over jouw pagina denken, veranderen.
  • Call-to-action buttons/links
    Zeer belangrijk om te testen. Dit zijn de tekst en button of link die naar de actie gaat.
    Na het lezen van de kop, het bekijken van de afbeelding en het scannen van de content, is dit waar ze (hopelijk) op gaan klikken.
  • Content (teksten)
    Uiteraard ook erg belangrijk. Dit is wat de gebruiker leest (of waarschijnlijk scant) en is je enige kans om met de bezoeker te ‘praten’.
  • Onderschriften onder afbeeldingen
    Onderschriften (met links) maken een groot verschil op een pagina.
  • Lettertypegrootte
    Als jouw bezoekers 40 jaar of ouder zijn, probeer dan de lettergrootte te vergroten. Naarmate we ouder worden, is het steeds moeilijker om kleine teksten op het scherm te lezen.
  • Achtergrondkleuren
    Kleuren zijn krachtig. Rood veroorzaakt angst. Blauw zorgt voor vrede.

Wat is jouw mening?

Zoals ik eerder in dit artikel heb aangegeven, is een groot nadeel van A/B testing dat je omzet verliest, omdat 50% van je bezoekers naar de ‘slechte’ pagina wordt geleid. Ik ben benieuwd naar jouw mening. Is in jouw ogen A/B testing dood? Of zie jij ook bepaalde ontwikkelingen?


Robin Koorn

Robin Koorn is mede-eigenaar en 'website bouwer' bij Invictus Online Marketing. Zijn specialismen zijn website ontwikkeling (WordPress), conversie optimalisatie en Google Analytics. Wij gaan voor langdurige samenwerkingen om steeds meer uit de website te halen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.