Sinds de invoering van de AVG is het voor websites en webshops verplicht om toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Google heeft hierop geacteerd met het ontwikkelen van de Google Consent Mode (CM). De nieuwste versie – CM v2 – biedt een gestandaardiseerde manier aan om toestemmingskeuzes van gebruikers te communiceren met Google-tags op jouw website. In dit artikel leg ik je precies uit wat Google Consent Mode v2 is, waarom het verplicht en noodzakelijk is, en hoe je het implementeert op je website.

Wat is Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 is een framework dat de toestemmingsvoorkeuren van websitebezoekers integreert met Google Ads en Google Analytics 4. Het werkt door signalen van jouw cookiebanner te sturen naar de Google-tags op jouw website. Hierdoor kan Google de gebruikersvoorkeuren respecteren en gepersonaliseerde advertenties en analyses leveren, terwijl de privacy van de gebruikers gewaarborgd blijft.

Waarom is Google Consent Mode v2 verplicht?

De AVG vereist dat websites toestemming vragen voor het gebruik van cookies die niet strikt noodzakelijk zijn. Google Consent Mode v2 helpt jou om aan deze vereiste te voldoen door een gestandaardiseerde manier aan te bieden om toestemming te krijgen en te beheren.

Vanaf 6 maart 2024 is het ook verplicht om de Consent Mode geïmplementeerd te hebben. Google voert dan een update door, waarin ze er standaard vanuit gaan dat de websitebezoeker geen toestemming heeft gegeven als de Google Consent Mode niet is toegepast.

Wat zijn de gevolgen als je Google Consent Mode v2 niet implementeert?

  • Vanaf 6 maart kun je zonder CM v2 geen gebruik meer maken van doelgroepen in Google Ads, waardoor je minder efficiënt kunt adverteren.
  • Daardoor kun je niet meer gebruikmaken van remarketingcampagnes om websitebezoekers die al interesse hebben getoond in jouw diensten of producten, te bereiken.
  • Ook kun je niet meer op basis van jouw huidige websitebezoekers soortgelijke personen zoeken in het Google Netwerk, waarvan de kans groot is dat ze interesse hebben in jouw diensten of producten.
  • Vanaf juni 2024 kun je zonder Google Consent Mode v2 geen conversies – zoals offerte aanvragen en reserveringen – in Google Ads meten, wat vervelende gevolgen heeft voor jouw strategie. Immers, je weet niet meer of jouw investeringen de gewenste resultaten opleveren.

Naast deze gevolgen voor Google Ads heeft het niet correct implementeren ook gevolgen voor andere marketingkanalen. Zo kan er conversiedata verloren gaan in Google Analytics 4, waardoor je niet meer kunt zien welke conversies via wel kanaal binnenkomen.

Waarin verschilt Consent Mode v2 met de vorige versie?

Bij Consent Mode werden er vijf parameters gebruikt:

  • ad_storage
  • functionality_storage
  • personalization_storage
  • security_storage
  • analytics_storage

Bij v2 zijn er twee bijgekomen:

  • ad_user_data
  • ad_personalization

Met deze nieuwe parameters erbij geef je als gebruiker toestemming voor het verzenden van gebruikersgegevens naar Google voor advertentiedoeleinden en geef je toestemming voor gepersonaliseerde advertenties.

Hoe implementeer je Google Consent Mode v2?

Om Consent Mode v2 te implementeren, heb je een goed Consent Management Platform (CMP) nodig. Een CMP is een tool waarmee je de cookievoorkeuren aan gebruikers vraagt en op basis van de gegeven voorkeuren cookies en scripts toestaat of juist niet.

Google heeft zelf een lijst uitgebracht met gecertificeerde CMP’s. Cookiebot is zo’n gecertificeerde partij. Ze zijn één van de grootste in de markt en zeer betrouwbaar. Doordat ze Google Certified zijn, staan ze in nauw contact met Google om hun tool verder te blijven ontwikkelen.

Wanneer je voor Cookiebot kiest, is het voor websites tot 50 pagina’s gratis (m.u.v. een aantal premium features). Het kleinste pakket is € 12 per maand voor websites tot 350 pagina’s, het medium pakket is € 28 per maand voor websites tot 3.500 pagina’s en het grootste pakket is €49 per maand voor websites met meer dan 3.500 pagina’s.

Stap voor stap Consent Mode v2 via Cookiebot implementeren

Omdat Cookiebot zeer goed aangeschreven staat, gaan we dit artikel dan ook verder in op het stap voor stap implementeren van Consent Mode v2 via Cookiebot:

  1. Maak een Cookiebot-account aan: er is een duidelijk blog over hoe je dit stap voor stap doet. Lees het van tevoren zorgvuldig door, zodat je daarna precies weet wat je moet doen.
  2. Vervolgens moet Cookiebot geïmplementeerd worden. Dit kan op drie verschillende manieren, waaronder via de code en Google Tag Manager. Er is een goed blog met uitleg over hoe je dit zelf (of je developer) kan doen.
  3. Na de implementatie is het belangrijk om in Google Tag Manager het e.e.a. goed in richten, zodat je de voorkeuren ook daadwerkelijk gaat gebruiken om tags in te laden. In dit blog wordt stap voor stap uitgelegd hoe je dat doet.

Staat alles goed?

Wanneer alle stappen zijn doorlopen, dan moet in principe alles goed staan. Je bent nu klaar om het maximale resultaat uit jouw websitedata te halen, terwijl je ook de privacy van je websitebezoekers respecteert. Als je niet de technische kennis hebt om Consent Mode v2 in te stellen, schakel dan een specialist in.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *