De regels rondom linkbuilding lijken continu aan verandering onderhevig. Daarom geven we in dit artikel enkele linkbuilding tips; wat is wel veilig en wat niet?

Recent ging John Mueller, Google’s webmaster trends analist, in op de volgende vraag: “Is linkbuilding in elke vorm goed?” Daarop antwoordde hij dat de gedachte dat linkbuilding een essentieel proces is in SEO, niet langer klopt. Hij onderbouwde zijn antwoord met het feit dat Google links meeneemt in het ranking algoritme, maar dat het verkrijgen van directe links niet de juiste manier is. Het doel moet zijn om unieke content te schrijven en dat het voor de lezers eenvoudig moet zijn om deze content te delen via hun eigen blogs en websites.

Hij gaf bovendien aan dat er meerdere factoren – dan alleen links – meespelen in het ranking algoritme. Linkbuilding kan volgens hem uiteindelijk meer kwaad dan goed doen voor de website.

Moet u dan nog wel aan linkbuilding doen?

De taak van Google is om de belangrijkste pagina’s voor de bezoeker te vinden, gebaseerd op kwaliteit en autoriteit. Elke vorm van fraude – van zowel kwaliteit als autoriteit – kan van invloed zijn op de precisie van deze ranking, inclusief links. Vandaar dat John Mueller linkbuilding liever kwijt dan rijk is.

Echter, het betekent niet dat u helemaal niet meer aan linkbuilding moet doen. Het gaat erom dat het op de juiste manier gebeurd.

Linkbuilding tips

Om ervoor te zorgen dat u veilig aan linkbulding doet, geven wij u linkbuilding tips:

  • Schrijf artikelen die de diepte ingaan, maak gebruik van tabellen of plaats video’s. Deze vormen van content worden het meest gedeeld. Gebruik meerdere bronnen, zodat de kwaliteit verhoogd wordt. Deel vervolgens de content via Social media. Het levert – zeker als de kwaliteit van de artikelen hoog is – veel links op. Natuurlijk is het lastig om altijd originele, informatieve artikelen te schrijven, maar als het doel is om een autoriteit te worden, dan is het zeker de moeite waard.
  • Schrijf gastblogs voor blogsites m.b.t. uw branche. U toont uw kennis en levert een bijdrage aan hun publicaties. Bovendien is het ook goed voor uw eigen SEO.

Wij adviseren u om – wanneer u al een linkbuilding strategie had – deze aan te passen naar de huidige standaard. Een kleine, traditionele vorm van linkbuilding mag, maar leg de focus vooral op het verkrijgen van links door het plaatsen van kwalitatieve content (ook via gastblogs).

 

Richard van Kampen
Online Marketeer bij Invictus Online Marketing

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *