Tijdens het belangrijkste jaarlijkse marketingevent Google Marketing Live bespreekt Google de belangrijkste innovaties en producten.

In deze serie van zes blogs schrijven we over de – in onze ogen – meest interessante innovaties:

  1. Google AdWords wordt Google Ads
  2. Google Marketing Platform
  3. Google Ad Manager
  4. Responsive Search Ads
  5. Local Ad Campaigns
  6. Hotel Ads

In dit blog aandacht voor Responsive Search Ads.

Responsive Search Ads: een nieuw geautomatiseerde advertentietype

Deze nieuwe vorm van adverteren automatiseert A/B-testing aan de hand van het algoritme van Google. In deze nieuwe variant matcht Google combinaties van titels en beschrijvingen om een passende advertentie te tonen die past bij het beoogde doel van de adverteerder.

 

Responsive-Search-Ads-2Bron: Search Engine Land

Als adverteerder kan je wel 15 titels en 4 omschrijvingen invoeren. Het aantal karakters van de omschrijving is uitgebreid naar 90. Via machine learning maakt Google daar vervolgens advertenties van met 3 verschillende titels en 2 verschillende beschrijvingen.

Drie belangrijke aandachtspunten bij het schrijven van de titels en beschrijvingen

  • Denk goed na over de verschillende combinaties die gevormd kunnen worden. Google adviseert om de eerste drie titels te schrijven alsof ze samen – in elke volgorde – in de advertentie worden weergegeven.
  • Probeer de titels van elkaar te onderscheiden door voordelen, aanbiedingen, call-to-actions en dergelijke in de picture te zetten.
  • Last, but not least: laat tenminste één van de zoekwoorden terugkomen in de titels en zorg ervoor dat de titels relevant zijn.

Verder komt er ook een optie om titels en beschrijvingen op specifieke posities te zetten.

Is Responsive Search Ads een toegevoegde waarde binnen Google Ads?

Ik ben vrij enthousiast over deze nieuwe advertentietype. Het is zeker een uitdaging om goede titels en beschrijvingen te formuleren, maar als deze nieuwe variant inderdaad bewijst dat er meer conversies gerealiseerd worden en de scores beter zijn dan de huidige advertenties in het Zoeknetwerk, dan omarm ik Responsive Search Ads.

Responsive Search Ads wordt de komende maanden uitgerold voor alle Engelstalige adverteerders en richting het einde van 2018 voor de overige talen. 

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *