Google’s Search Generative Experience (SGE) is een geheel nieuwe, innovatieve zoekervaring, waarbij gebruikt gemaakt wordt van kunstmatige intelligentie (AI) om voor jou als gebruiker relevante resultaten te genereren. Maar hoe zorgt SGE hiervoor?

SGE werkt door eerst de zoekintentie van de gebruiker te begrijpen. Hierbij kijkt het naar de zoektermen, de context van de zoekopdracht en de geschiedenis van de gebruiker. Vervolgens gebruikt SGE AI om relevante resultaten te genereren en aan jou te tonen: afbeeldingen, video, tekst en andere vormen van media.

Bij elke zoekopdracht komt er bovenaan de resultatenpagina van Google een groot vlak met een door AI verkregen antwoord – boven de gebruikelijke zoekresultaten. Wil je er dieper induiken, dan kun je doorvragen of direct de informatiebron aanklikken waar Google het antwoord op heeft gebaseerd.

Geheel nieuwe ervaring met Search Generative Experience

Search Generative Experience brengt een geheel nieuwe ervaring in de zoektechnologie. Google wil duidelijk de switch maken van zoekmachine naar vindmachine. Door de mix van antwoorden krijg je een compleet beeld van wat jij zoekt. Zelfs verticaal zoeken – zoals de Shopping resultaten – wordt erbij betrokken. Naast de productvermeldingen zelf geeft Google ook suggesties voor specifieke opdrachten en geeft het je advies waar je op kan letten bij aan de aankoop van een artikel. Je wordt als het ware helemaal van A tot Z begeleidt.

Enkele voorbeelden van hoe SGE kan worden gebruikt:

  • Een gebruiker zoekt naar recepten voor taarten. SGE kan dan een lijst met recepten genereren, samen met afbeeldingen van de taarten en video’s van hoe ze worden gemaakt.
  • Een gebruiker zoekt naar inspiratie voor een gedicht. SGE kan dan een aantal woorden of zinnen genereren die de gebruiker kan gebruiken om een gedicht te schrijven.
  • Een gebruiker zoekt naar informatie over de Eerste Wereldoorlog. SGE kan dan een lijst met relevante artikelen, afbeeldingen en video’s genereren.

Voorbeeld van hoe SGE werkt.

Wat zijn de voordelen van SGE voor gebruikers?

SGE biedt verschillende voordelen voor gebruikers:

  • Betere informatie: SGE kan helpen om relevantere en betere informatie te vinden voor gebruikers, zelfs voor complexe of open vragen. Dit komt, doordat SGE de zoekintentie van de gebruiker beter kan begrijpen en relevantere resultaten kan genereren. Bovendien maakt SGE niet alleen gebruik van tekst, maar ook van afbeeldingen, video’s en andere visuele informatie.
  • Snelle, volledige antwoorden: met SGE hoef je niet meer door te klikken naar externe websites om een volledig antwoord te krijgen. Ook kan je meerdere vragen in één prompt verwerken én is het mogelijk om vervolgvragen te stellen, waarbij Google gebruik maakt van de eerder gestelde vragen.
  • Creatievere inhoud: SGE kan worden gebruikt om creatieve inhoud te genereren, zoals verhalen, gedichten of muziekstukken. Dit kan gebruikers helpen om hun creativiteit te uiten en nieuwe dingen te leren.
  • Persoonlijker zoekervaring: SGE kan de zoekervaring personaliseren aan de hand van de interesses en behoeften van de gebruiker. Dit kan de gebruiker helpen om sneller en gemakkelijker de informatie te vinden die ze nodig hebben.

Wat zijn de nadelen van SGE voor gebruikers?

Vanzelfsprekend zijn er ook nadelen van SGE:

  • Onnauwkeurig: aangezien SGE nog volop in ontwikkeling is op het moment van schrijven, is het mogelijk dat de resultaten die het genereert, niet altijd nauwkeurig zijn. Dit kan leiden tot verkeerde of zelfs misleidende informatie.
  • Geen diversiteit in zoekresultaten: het direct geven van een antwoord kan ervoor zorgen dat de gebruiker minder inzichten krijgt, omdat het niet verschillende bronnen gebruikt.
  • Privacy: het AI-model is in staat om de context te begrijpen en kan dus ook gevoelige informatie verzamelen, wat ten koste kan gaan van de privacy van gebruikers. Echter, Google belooft een veilige en verantwoorde zoekervaring voor iedereen.

Wat gaat SGE voor jouw online aanwezigheid betekenen?

Door Search Generative Experience gaat er zeker wat veranderen binnen SEO. De belangrijke organische nummer 1-positie schuift verder naar beneden, waardoor je niet meer bovenaan in de zoekresultaten staat. Maar SGE biedt natuurlijk ook kansen en daarin verandert er eerlijk gezegd ook weer niks aan het bestaansrecht van Google: het aanbieden van kwaliteit. Zo blijft E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) zeer belangrijk. Wanneer je kwalitatief goede pagina’s schrijft, profiteer je van het feit dat juist jouw pagina getoond wordt aan de gebruiker met daarbij een hoge CTR (Click-Through-Rate).

De lancering van Search Generative Experience

Op het moment van schrijven wordt er veel getest met SGE. Immers, Google wilt SGE natuurlijk zo snel mogelijk uitrollen. Wij volgen de ontwikkelingen in ieder geval op de voet, zodat jij daar ook van profiteert.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *