SEO en SEA: de twee-eiige tweeling van Google

SEO en SEA zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het bepaalt voor een deel het leven van de online marketeer. Maar hoe versterken deze twee kinderen van Google elkaar? En wat kunnen zij voor u betekenen? Dat gaat we uitleggen in dit artikel.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Het doel van zoekmachine optimalisatie is het ervoor zorgen dat uw site door de zoekmachines zo hoog mogelijk wordt getoond in de organische (gratis) zoekresultaten. Deze hoge posities in Google kunnen we bereiken door regelmatig kwalitatief, goede content te plaatsen, een technisch goede website te hebben en te werken aan goed backlinkprofiel (linkbuilding).

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, ofwel het inzetten van (voor Google) AdWords. Het zijn de betaalde advertenties die boven en naast de organische resultaten staan. Met goede, pakkende advertenties, de juiste zoektermen, het juiste budget en een goede landingspagina bereikt u in korte tijd goede resultaten.

De raakvlakken van SEO en SEA

Wanneer een goede advertentie van AdWords – met de juiste zoekterm – linkt naar een goed geoptimaliseerde landingspagina, resulteert dat in een hogere kwaliteitsscore. Een goede samenhang van advertentie, zoekterm, landingspagina, cost-per-click en de kwaliteitsscore bepaalt wat u betaalt aan AdWords.

Daarnaast kunt u vanuit Google Analytics / Google Webmaster Tools zien op welke – niet betaalde – zoektermen uw website gevonden wordt. Deze zoektermen kunt u vervolgens gebruiken in uw advertenties van AdWords. Ik hoor u al vragen: “Is dat wel nodig dan?” Ja, want een gecombineerde organische en betaalde ranking zorgt voor een duidelijk positief effect op de CTR (doorklikratio).

Onze tips voor SEO en SEA

Hieronder enkele tips voor het inzetten van SEO en SEA:

  • Gebruik zoektermen die bestaan uit één woord, in principe alleen voor SEO. Voor SEA betaalt u relatief hoge klikprijzen, terwijl de conversie vrij laag is.
  • Zoektermen die bestaan uit twee woorden, hebben vaker een lager zoekvolume. Echter, de kans dat u op deze zoektermen hoger in de organische resultaten rankt, is groot. Daarom zijn deze twee-woorden combinaties prima te gebruiken voor SEO. Doordat op deze vorm van zoektermen ook het conversiepercentage hoog genoeg is, is ook SEA rendabel in te zetten.
  • Zoektermen die bestaan uit meer dan drie woorden – de long tail words – zijn vrij uniek en met deze long tail words is SEA de ideale tool om resultaat te behalen.

Wilt u graag meer weten over de inzet van SEO en SEA? Neem dan contact met mij op.

 

Richard van Kampen
Invictus Online Marketing

About The Author

Robin Koorn

Robin Koorn is mede-eigenaar en 'website bouwer' bij Invictus Online Marketing. Zijn specialismen zijn website ontwikkeling (WordPress), conversie optimalisatie en Google Analytics. Wij gaan voor langdurige samenwerkingen om steeds meer uit de website te halen.