De SEO trends voor 2017; is jouw website er klaar voor?

De SEO trends voor 2017; is jouw website er klaar voor?

De ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie gaan in sneltreinvaart. In dit blog ga ik het hebben over de verwachte SEO trends voor 2017. En ik kan je nu al beloven dat er wat verrassingen aan komen.

Nog meer focus op mobiel

Het mobiele gebruik in de wereld is nog nooit zo groot geweest en het blijft toenemen. Het mobiele zoekverkeer neemt explosief toe en er zijn nog geen signalen dat deze trend stopt. Google presenteerde in mei 2015 al dat het mobiele zoekverkeer het zoeken via desktop overtrof.
Omdat het mobiele zoekverkeer nu veel groter is dan via desktop, heeft Google besloten om de rollen om te draaien. Ze zijn begonnen met het testen van index mobile-first. Dit houdt in dat de mobiele website als uitgangspunt wordt genomen bij de ranking in Google.

Uitgelicht worden met rich answers en snippets

We bezoeken Google om antwoorden te vinden op onze vragen. Door in je webpagina’s antwoorden te geven op je vragen, help je bezoekers en daar kan Google je voor belonen. Daarom toont Google nu steeds vaker antwoorden in de zoekresultaten.

Zo heb ik aan Google de vraag gesteld hoe ik een appeltaart moet maken. Vervolgens toont Google de zoekresultaten, waarin het antwoord vertoond wordt van een appeltaartrecept van Koopmans. Het resultaat van een opvallende vertoning zorgt voor veel meer aandacht dan de normale zoekresultaten.

De SEO trends voor 2017; is jouw website er klaar voor?

Om zo’n featured snippet te krijgen, is het belangrijk om een goede sitestructuur en een zorgvuldige indeling van het artikel te hebben.

Voice Search komt eraan!

Mogelijk doe je het al op je smartphone, al dan niet bewust: Voice Search (via bijvoorbeeld Siri). Het is snel, makkelijk en je hoeft niks in te typen. Waar een zoekopdracht twee jaar geleden nog vaak een error opleverde (25%), is dit momenteel gereduceerd tot acht procent. Het doel is om Voice Search verder te ontwikkelen en de vraag van de persoon steeds beter te begrijpen.

Maar hoe kan jij met je website hier op inspelen? Zoals wel vaker aangegeven, willen we de bezoeker zo goed mogelijk van antwoorden voorzien. Welke vraag of probleem heeft de bezoeker? Verwerk dit goed in je webpagina’s en je bent op de goede weg om te optimaliseren voor Voice Search.

Optimaliseer de content op de intentie van de gebruiker

Zoektermen zijn nog steeds belangrijk, maar tegenwoordig zoekt men steeds specifieker. Ook de zoekmachines zijn steeds beter in staan om antwoorden op specifieke vragen te tonen in de zoekresultaten.

Daarom adviseer ik om waarvolle content te plaatsen op je website, gebaseerd op de intenties van de gebruiker. Het is belangrijk om het volgende te doen:

  • Ga op onderzoek uit: waar is mijn doelgroep naar op zoek? Welke vragen hebben zij?
  • Optimaliseer de content op je website: zorg ervoor dat je de juiste antwoorden geeft op de vragen van je doelgroep.
  • Stuur vervolgens bij: maak gebruik van bijvoorbeeld Google Analytics om te zien wat wel en niet werkt.

Crossmediale marketing

Crossmediale marketing is een kruisbestuiving van verschillende media. Het voornaamste doel van crossmediale marketing is het realiseren van een continue aanwezigheid met je merk via de diverse kanalen, zodat gebruikers geruisloos tussen devices en platformen kunnen bewegen om een aankoop te doen.

Uit een rapport blijkt, dat de conversie ratio een enorme boost krijgt door crossmediale marketing. Echter, het is alleen effectief als je weet wie je doelgroep is en waar zij behoefte aan hebben. De grootste uitdagingen in dit proces zijn:

  • De juiste content formuleren
  • Het juiste moment verspreiden
  • Het juiste kanaal gebruiken

De consument is meer dan ooit online te vinden. Het is dan ook echt noodzakelijk om op de juiste manier crossmediaal in te zetten.

Ga jij de uitdaging aan om jouw website en de online marketingtools klaar te maken voor 2017?

About The Author

Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.