In dit blog staat Google Shopping centraal. Heeft u een webshop of gaat u binnenkort een webshop beginnen en wilt u uw omzet verhogen? Dan raad ik u aan om dit blog te lezen.

Wat is Google Shopping

Google Shopping is een tool van Google, die een serie van een bepaald product uit verschillende webshops toont als u daar op zoekt. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld zoekt op Smartphone kopen, dan toont Google Shopping de smartphones die het beste bij de zoekopdracht passen.

Google Shopping

Afbeelding: Printscreen Google Shopping

De voordelen voor de klant:

  • Filteren op bepaalde criteria: prijs, kleur, webshop
  • Prijzen vergelijken van de verschillende webshops
  • Ziet of er gratis verzending is
  • Recensies over het product lezen

Wanneer de klant besluit om smartphone A te kopen, dan klikt diegene op de desbetreffende afbeelding en vervolgens op de button Naar de winkel.

Wat zijn de voordelen van Google Shopping voor u als webshop

Google Shopping is voor bezoekers het startpunt in het aankoopproces van een product. Google Shopping biedt de bezoeker de mogelijkheden om producten van verschillende webshops met elkaar te vergelijken. U als aanbieder kunt hier direct op inspelen door u te onderscheiden met goede, mooie, maar vooral opvallende foto’s en een goede productomschrijving.

Om als aanbieder te starten met Google Shopping, dient er een productfeed gemaakt te worden. Een productfeed is een overzicht van alle producten die u in uw webshop verkoopt. Voor elk product moeten er enkele velden ingevuld worden, zoals het artikelnummer, de producttitel, de beschrijving van het product, etc. Wanneer u eenmaal een productfeed heeft gemaakt, dan is het voordeel dat deze productfeed ook door andere prijsvergelijkers, zoals Beslist.nl en Prijsvergelijkers.nl, wordt opgenomen.

Het maken van zo’n productfeed kunt u zelf maken en ook het aanmelden voor Google Shopping kunt u zelf doen. De blogs over productfeed en het aanmelden voor Google Shopping van Talitha Zwagers kunnen u op weg helpen.

Invictus Online Marketing helpt u op weg met Google Shopping

Google Shopping biedt u de mogelijk om meer omzet te genereren. Het gebruik maken van Google Shopping is niet gratis; u betaalt per klik (CPC = cost-per-click). Hoe hoger het maximum CPC, des te groter is de kans dat uw campagne getoond wordt.

Echter, ook het instellen van de prioriteit speelt mee. Bij Instellingen – campagne prioriteit kunt u kiezen uit Laag, Normaal en Hoog. Hoe hoger de prioriteit, hoe meer kans op de vertoning van uw producten in Google Shopping. De CPC maakt niets uit. Een campagne met een hoge CPC met een normale prioriteit doet dus onder voor een campagne met een lagere CPC en een hoge prioriteit.

Wilt u graag Google Shopping inzetten, maar lukt het uzelf niet of wilt u graag ondersteuning? Neem dan contact met ons op.

 

Richard van Kampen
Invictus Online Marketing

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *