In de digitale wereld van vandaag verzamelen websites en apps massaal data over hun gebruikers. Dit kan nuttig zijn om de gebruikerservaring te optimaliseren, maar het roept ook vragen op over privacy. Steeds meer mensen willen controle over hun eigen data en eisen transparantie over hoe deze wordt gebruikt. Hier komt een Consent Management Platform (CMP) om de hoek kijken. In dit artikel bespreken we wat een CMP is, waarom het belangrijk is en gaan we in op onze keuze voor Cookiebot CMP.

Wat is een CMP?

Een CMP is een softwaretool die websitebezoekers helpt om hun toestemming te geven voor het gebruik van cookies via een pop-up of banner. Het platform maakt het voor websitebezoekers duidelijk welke cookies worden gebruikt, waarvoor ze worden gebruikt en hoe ze hun toestemming kunnen beheren. Websitebezoekers kunnen vervolgens kiezen of ze al dan niet akkoord gaan met het verzamelen en verwerken van hun gegevens door de website.

Waarom is een CMP belangrijk?

Een CMP is echt belangrijk als je wilt voldoen aan de AVG. Je gebruikt namelijk verschillende tools en cookies om jouw website te laten functioneren en om waardevolle informatie te verzamelen, maar je mag niet zonder toestemming zomaar allerlei data inladen of verzamelen.

De redenen op een rij waarom een CMP belangrijk is:

  • Voldoening aan de cookiewetgeving:de Europese Unie heeft de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ingevoerd, die vereist dat websites toestemming vragen van gebruikers voordat ze cookies op hun apparaten plaatsen. Een CMP kan je helpen om te voldoen aan deze wetgeving.
  • Vertrouwen opbouwen met websitebezoekers:transparantie over het gebruik van cookies is cruciaal om het vertrouwen van websitebezoekers te winnen. Een CMP toont aan dat je de privacy van je bezoekers respecteert en dat je hen controle geeft over hun gegevens.
  • Verbeterde gebruikerservaring:een goed CMP kan de gebruikerservaring op je website verbeteren door bezoekers te informeren over hun privacykeuzes en hen te helpen om hun toestemming te beheren – zonder opdringerig te zijn.

Het hebben van een CMP was dus altijd al belangrijk om te hebben om te voldoen aan de AVG, maar door de introductie van Google Consent Mode v2 is het inrichten van een goede tool voor cookiemanagement essentieel geworden. Waarom? Omdat je het nu ook nodig hebt voor het verzamelen van waardevolle data.

Wanneer je een slechte tool hebt of zelfs helemaal geen CMP, dan bestaat de kans dus dat je én niet AVG proof bent én dat je waardevolle data kwijtraakt binnen tools, zoals Google Ads en Google Analytics. En bovendien binnenkort waarschijnlijk ook binnen andere platformen, zoals LinkedIn en Meta.

Waarom wij kiezen voor Cookiebot CMP?

Er zijn verschillende redenen waarom wij voor Cookiebot kiezen als CMP:

  • Betrouwbaar en veilig: Cookiebot is een betrouwbare en veilige oplossing die wordt gebruikt door vele duizenden websites over de hele wereld. Bovendien behoren ze tot één van de grootsten in hun markt.
  • Google-gecertificeerd: Cookiebot is een Google-gecertificeerde CMP, wat betekent dat het voldoet aan de strenge eisen van Google Consent Mode. Ook komt Cookiebot regelmatig met nieuwe functies en verbeteringen.
  • Geavanceerde cookiescanner: Cookiebot heeft een zeer geavanceerde cookiescanner die alle cookies en trackers op je website detecteert, inclusief de trojan horses die verborgen zitten in andere trackers.
  • Eenvoudig te gebruiken: Cookiebot is gebruiksvriendelijk, zowel voor de beheerder als voor de websitebezoeker. De consent banner is eenvoudig te begrijpen en te gebruiken. Bovendien is Cookiebot beschikbaar in meer dan 30 talen, waarbij het vaak al automatisch de taal van jouw website selecteert.
  • Volledig aanpasbaar: de consent banner van Cookiebot kan volledig worden aangepast aan de huisstijl van je website.
  • Uitgebreide ondersteuning: Cookiebot biedt uitgebreide ondersteuning met een helpcentrum, online documentatie en live chat. Bovendien is er online veel informatie te vinden over Cookiebot, wat ideaal is bij het inrichten van Google Consent Mode v2.

Wanneer je voor Cookiebot kiest, is het voor websites tot 50 pagina’s gratis (m.u.v. een aantal premium features). Het kleinste pakket is € 12 per maand voor websites tot 350 pagina’s, het medium pakket is € 28 per maand voor websites tot 3.500 pagina’s en het grootste pakket is €49 per maand voor websites met meer dan 3.500 pagina’s.

Kies een CMP die voldoet aan de eisen

Natuurlijk zijn er ook andere CMP’s op de markt. Het is belangrijk om te weten wat de verschillende CMP’s te bieden hebben, voordat je een beslissing neemt. Kijk daarbij naar de functionaliteiten, het gebruiksgemak, de prijs, de ondersteuning en de reputatie. Immers, als een CMP niet goed werkt, kan het je veel waardevolle data, advertentiebudget en tijd kosten. Bovendien wil je ook voldoen aan de regelgeving.

Aan de slag met Cookiebot

Wil je graag aan de slag met Cookiebot als CMP? Meld je dan direct aan. Wanneer je hulp nodig hebt, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Wij helpen je graag bij de implementatie van Consent Mode v2.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *