Black Hat SEO is het optimaliseren van websites voor zoekmachines door het inzetten van illegale technieken. Met andere woorden: het misleiden van Google. Zo kunnen bedrijven met hun website hoger in de zoekresultaten van Google komen. Wanneer Google ontdekt dat je Black Hat SEO toepast op een website, dan ontvangt de website een penalty van Google. Het gevolg is dat de website onderaan de zoekresultaten van Google wordt geplaatst of zelfs volledig uit de index wordt verwijderd.

8 voorbeelden van Black Hat SEO

Hieronder geef ik je acht veelgebruikte voorbeelden van Black Hat SEO technieken.

  1. Links kopen of verkopen voor betere ranking: het kopen of verkopen van links om de positie in Google te verbeteren is in strijd met de richtlijnen van Google.
  2. Onzichtbare tekst: door de tekst op een webpagina dezelfde kleur te geven als de achtergrond, is deze voor de gebruiker niet leesbaar, maar wel voor Google.
  3. Linkverwijzing via veel nietszeggende websites: er wordt op veel, vage sites – puur en alleen voor linkbuilding – naar de website verwezen op een bepaalde zoekterm.
  4. Over-optimalisatie: de gebruikte zoekterm extreem vaak terug laten komen op de webpagina, zodat het niet meer natuurlijk over komt.
  5. Dubbele content: komt vaak voor bij landingspagina’s, waarbij de website vindbaar moet zijn in diverse plaatsen. Vaak verandert men alleen de plaatsnaam, terwijl de rest van de tekst hetzelfde blijft.
  6. Comment spam: dit is een vorm van geautomatiseerde links plaatsen via reacties op diverse blogs. Deze methode leidt tot veel spam.
  7. Javascript cloaking: bij deze techniek wordt aan de zoekrobot van Google een andere pagina getoond dan aan de bezoeker.
  8. Domeinnamen kapen: de autoriteit van een net vrijgekomen domeinnaam wordt overgeheveld naar een ander domeinnaam, waardoor de kaper probeert om een hogere positie in Google te krijgen.

Wat doet Google aan Black Hat SEO?

Zoals hierboven aangegeven, plaatst Google de website onderaan de zoekresultaten of verwijdert het de website volledig uit de index. Een fikse straf. De gevolgen zijn zeer groot en lastig herstelbaar. Google gaat Black Hat SEO tegen door regelmatig haar algoritme aan te passen.

Voorkom Black Hat SEO

Schrijf voor de bezoeker, niet voor de zoekmachine. Zorg voor waardevolle content die antwoorden geeft op de vragen van de bezoeker. Dat is ook waar het bij Google om draait: van waarde zijn voor de gebruikers van Google. Met een goede SEO strategie is dit mogelijk.

Een andere tip die ik je graag wil geven: ga nooit in zee met een bureau dat belooft dat je voor een X bedrag binnen twee weken op topposities in Google staat. Dat is namelijk onmogelijk.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *