Wat is AMP (Accelerated Mobile Pages)?

wat is amp

In de mobiele zoekresultaten van Google zie je regelmatig de term AMP voor de meta description staan. Maar wat is het precies en waar staat het voor? AMP staat voor Accelarated Mobile Pages en is erop gericht om mobiele bezoekers een uitstekende gebruikerservaring te geven door webpagina’s te tonen die zeer snel laden. Eenvoudig gezegd: een blog of nieuwsbericht verschijnt supersnel op je scherm, zonder dat je hoeft te wachten tot het bericht geladen is in de browser. Irritatie wegens lange laadtijden is verleden tijd!

Je herkent een webpagina aan het woord “AMP” en een rondje met een bliksemschicht.

Hoe werkt AMP?

Het snel laden van de webpagina’s is mogelijk door de pagina’s als het ware uit te kleden. De content – het belangrijkste – blijft natuurlijk staan, maar de styling er omheen wordt veranderd. Kleiner logo, standaard lettertype, geen footer, geen menu, etc. Je creĆ«ert als het ware een lichtgewicht. Doordat er minder ingeladen hoeft te worden, wordt de webpagina veel sneller geladen.

Waarom vindt Google Accelerated Mobile Pages belangrijk?

Mobiele gebruikers haken af wanneer een pagina niet snel geladen is. Volgens Google zijn de gemiddelde mobiele websites vaak nog te sloom. Omdat Google haar bezoekers zo goed mogelijk wil voorzien van de juiste informatie,hecht Google veel waarde aan snelle webpagina’s. Met AMP wil Google ervoor zorgen dat mobiele websites sneller worden. Bovendien is het een belangrijke factor aan het worden met betrekking tot SEO.

Kan mijn website ook gebruikmaken van AMP?

Is de laadtijd van jouw website te lang? Dan is de kans groot dat je bezoekers – en dus omzet – misloopt. Door gebruik te maken van Accelerated Mobile Pages verbeter je de snelheid van je website, krijg je hogere posities in Google en genereer je een betere gebruikerservaring bij je bezoekers. Wil jij ook gebruikmaken van AMP? Neem dan contact met ons op.

About The Author

Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieƫn, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.