Google RankBrain is een zelflerend systeem of algoritme dat relevante webpagina’s toont op basis van de gebruiker, ondanks dat die woorden niet exact voorkomen op de pagina’s. Het helpt dus bij het interpreteren van zoekopdrachten en het rankschikken van de organische zoekresultaten. Het is de op twee na belangrijkste rankingfactor voor SEO.

Hoe werkt Google RankBrain?

Wanneer RankBrain een moeilijke of onbekende opdracht moet verwerken, kan het zelf verbanden leggen tussen woorden of zinsdelen. Op basis daarvan raadt Google waar de bezoeker naar op zoek is. Bovendien kan het systeem onthouden en leren van zijn gemaakte fouten. Dit laatste is het grote voordeel van Google RankBrain.

Wanneer een bezoeker namelijk op één van de websites klikt uit de vertoonde zoekresultaten, dan is dat voor Google het signaal dat deze resultaten relevant zijn. Google gaat dan door op dit stuk algortime. Zijn de resultaten niet relevant voor de bezoeker, dan weet Google dat het in het vervolg andere zoekresultaten moet vertonen.

RankBrain werkt vooral bij langere zoekopdrachten. Google kan door dit zelflerend systeem ingewikkelde vragen beter beantwoorden.

Voorbeeld van hoe Google RankBrain werkt

Hieronder heb ik een zoekopdracht ingevoerd bij Google. Naar alle waarschijnlijkheid is er geen website die compleet aan deze zoekopdracht voldoet. Maar door de werking van RankBrain geeft Google toch relevante webpagina’s weer.

Google RankBrain

Kan je zelf invloed uitoefenen op RankBrain? Creëer waardevolle content voor je doelgroep, zodat je relevant voor hen bent.

Bron: Search Engine Land


Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.