Handmatige CPC, klikken maximaliseren, aantal conversies maximaliseren, overtreffingspercentage, doel-CPA. Het zijn een aantal biedopties binnen Google Ads. Maar welke biedstrategie in Google Ads moet je kiezen? En op welk moment in de looptijd moet je wisselen van biedstrategie? In dit artikel neem ik je mee in de 8 meest gebruikte biedstrategieën binnen Google Ads, met doel-CPA en doel-ROAS als essentiële strategieën als het gaat om maximaal rendement uit je budget te halen op basis van conversie-data . Bij de support van Google lees je ook meer over andere, minder gebruikte strategieën.

Overzicht van de biedstrategieen in Google Ads

1. Handmatige CPC

Handmatige CPC staat voor kosten per klik. Je kunt handmatig je maximum prijs instellen voor de kosten van een klik op een advertentie. Ik gebruik deze methode veel bij de start van de campagne. Per ingezette zoekterm heb je volledig de controle wat het maximum klikbedrag mag zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een advertentie inzet en je hebt een maximum CPC van 0,25 euro ingesteld, dan betaal je nooit meer dan dit bedrag voor een klik. Vaak is de werkelijke uitgave lager dan het maximum klikbedrag dat je hebt ingesteld. Dat heeft te maken met de rangschikking. Sta je bijvoorbeeld op nummer één en jouw concurrent op plaats twee betaalt 0,19 euro voor een klik, dan betaal je op dat moment 0,20 euro om jouw nummer één positie te handhaven.

 

2. Verbeterde CPC

De verbeterde CPC ligt in lijn met handmatige CPC, waarbij de handmatige biedingen die je eerder ingesteld hebt, automatisch worden aangepast voor klikken die waarschijnlijk wel (hoger bod) of niet (lager bod) leiden tot een conversie (zoals een offerte aanvraag, een download van een whitepaper of een sale in een webshop). Deze biedstrategie maakt al gebruik van de slimme signalen uit Google Ads (conversie-gegevens). Voor het Zoeknetwerk, Google Shopping en hotelcampagnes moet je conversies bijhouden instellen om gebruik te maken van deze biedstrategie. Voor campagnes in het Display netwerk is het niet nodig, maar het biedt je wel meer inzicht.

 

3. Overtreffingspercentage

Deze biedstrategie gebruik ik zelf nauwelijks. Echter, wanneer de situatie erom vraagt, kan je deze biedstrategie natuurlijk toepassen. Je kunt met deze strategie namelijk de strijd aangaan met een concurrent, waarbij je specifiek kunt aangeven in hoeveel procent van de veilingen je boven deze concurrent wil staan in de zoekresultaten. Het is een heuse concurrentiestrategie.

 

4. Doelvertoningspercentage

Met deze (slimme) strategie kun je zelf kiezen op welke positie je komt te staan:

  1. De absolute toppositie op de eerste pagina
  2. Bovenaan de pagina
  3. Ergens op de pagina in de zoekresultaten

 

Bij deze biedstrategie kun je een maximale biedprijs per klik instellen. Verder kun je een percentage kiezen waarop je de vertoningen in een bepaald gedeelte van de zoekresultaten wil hebben. Bijvoorbeeld 25% van de veilingen wil je met jouw campagne op de absolute toppositie staan.

Deze biedstrategie klinkt zeker zeer aanlokkelijk. Echter, ik adviseer je om goed te kijken naar je doelstellingen en het rendement. Wanneer je conversies meet en je duidelijk hebt welke kosten je maximaal wil maken voor een conversie, kun je beter voor een andere strategie kiezen.

 

5. Aantal klikken maximaliseren

Wil je zoveel mogelijk traffic naar je website genereren binnen een bepaald budget, dan kun je kiezen voor deze biedstrategie. Wanneer je een maximaal dagbudget hebt en je eigenlijk altijd de limiet bereikt, is deze optie prima toe te passen. Ook als je een AB-test doet en je snel veel data wil verzamelen, komt deze optie uitstekend van pas.

 

6. Aantal conversies maximaliseren

Heb je te maken met een vast budget en wil je dat het algoritme van Google jou helpt om zoveel mogelijk conversies te realiseren, dan is dit de juiste biedstrategie. Echter, wil je doorgroeien als bedrijf en zie je dat jouw ROI klopt, dan is deze strategie niet direct de beste optie. Doel-CPA of Doel-ROAS kan jou veel meer rendement opleveren.

Biedstrategie op basis van conversies

7. Doel-CPA

Deze veelgebruikte, slimme biedstrategie werkt vrij eenvoudig eigenlijk. Je geeft zelf aan hoeveel je wil betalen voor een conversie (Cost Per Acquisition). Deze biedstrategie gebruikt de conversie-data uit het verleden. Op deze manier kun je heel gericht toewerken naar een prijs die je wil betalen per conversie. Zelf gebruik ik deze strategie als vervolgstap als ik gestart ben met handmatig CPC en ik wil kijken of ik met doel-CPA lagere kosten per conversie kan realiseren.

 

8. Doel-ROAS

Ook deze biedstrategie in Google Ads is populair. Het betekent hoeveel je ROI per uitgegeven euro moet zijn. Is je doel om 4 euro per euro om te zetten, dan is je doel-ROAS 400%. Op basis van de beschikbare conversie-data uit het verleden gaat Google automatisch de biedingen instellen om de conversiewaarde te maximaliseren in de verhouding van 1:4 (uitgaven vs. omzet).

Vervolgens stelt Google Ads uw maximum CPC-biedingen automatisch in om uw conversiewaarde te maximaliseren, terwijl wordt gestreefd naar uw doel-ROAS van 500%.

 

Aan de slag met Google Ads

Werk je zelf met Google Ads voor jouw bedrijf en wil je de volgende stap maken in het optimaliseren van jouw campagnes? Ga dan o.a. aan de slag met deze biedopties. Kom je er niet uit en heb je hulp nodig, neem dan contact met mij op. Ik help je graag op weg.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *