Mogelijk heb je weleens van de term “domein autoriteit gehoord”. Wanneer je een autoriteit bent, dan ben je toonaangevend binnen jouw branche en heb je aanzien. Dit wil je natuurlijk ook bereiken met je website. In dit artikel geef ik je zes tips om je autoriteit te verhogen.

Wat is domein autoriteit?

Domein autoriteit – ook wel Domain Authorithy genoemd – is een zeer belangrijke factor binnen zoekmachine optimalisatie en geeft aan hoe betrouwbaar Google jouw website vindt. De autoriteit wordt weergegeven met een cijfer tussen 0 en 100. Hoe hoger de score, des te beter scoor je in de Google zoekresultaten. Naast de domein autoriteit is er ook de pagina autoriteit of Page Authority. Dit is een individuele score per pagina.

Het liefst zien we voor de Domain Authority een score van 25 of hoger en een Page Authority van 30 of hoger. Maar hoe verbeter je jouw scores? Ik geef je een aantal tips waarmee je direct aan de slag kunt gaan.

Met deze 6 tips verbeter jij jouw domein autoriteit

Natuurlijk willen we allemaal een hoge domein autoriteit-score behalen, maar een score van 100 is voor de meeste bedrijven niet realistisch. Bovendien is het vooral belangrijk om te kijken naar hoe jouw website scoort ten opzichte van de concurrentie. Echter, ik wil je wel zes tips meegeven om jouw domein autoriteit te verhogen:

1. Zorg ervoor dat je website SEO-technisch in orde is
Mobielvriendelijk, XML-sitemap, laadsnelheid; het zijn enkele factoren die van invloed zijn op de domein autoriteit. Een website die SEO-technisch goed in orde is, draagt bij aan een goede score.

2. Werk aan een goed backlinkprofiel
Een goed backlink-profiel bevat links van andere websites, die onder meer betrouwbaar en een autoriteit zijn en passen bij jouw branche. Met een goede linkbuilding-strategie kun je werken aan een goed backlinkprofiel. In een eerder blog van mij krijg je meer tips voor linkbuilding.

In het blog besteed ik onder andere aandacht aan de essentie van het schrijven van goede content. Goede content zorgt ervoor dat andere websites gaan linken naar jouw website. Ook genereert het aandacht op social media. Hierdoor krijg je meer verkeer naar je website en dat is gunstig voor je domein autoriteit.

3. Populair op Google
Wordt er veel op jouw bedrijf gezocht? Hebben jouw blogartikelen aantrekkingskracht, waardoor bezoekers vaker doorklikken? Dan merkt Google dit op. Google gaat jouw website beter ranken en zien als een belangrijke bron.

4. Zorg voor een sterke interne linkstructuur
Creëer een ‘spinnenweb’ op je eigen website; verwijs in je content naar andere pagina’s op je website. Zijn onderwerpen aan elkaar gelinkt, zorg er dan voor dat de bezoeker doorgestuurd wordt. Door een goede interne linkstructuur wordt het eenvoudiger voor de bezoeker. Bovendien houdt Google hier ook van.

5. On-site optimalisatie
Natuurlijk moet ook je eigen website goed in orde zijn:

  • Goede, aantrekkelijke internet titels en meta descriptions
  • Nette URL’s
  • Voldoende content per pagina, ook voorzien van koppen en subkoppen
  • ALT verwerkt

6. Blijf werken aan goede content
Kwalitatief goede content zorgt voor meer bezoekers naar je website en dat vindt ook Google belangrijk. Heb je moeite met het schrijven van goede content? Op de website van de Ondernemershoeve heb ik een blog staan met zeven manieren om je doelgroep te verrassen met goede content.

Werk consistent aan je website

Ga niet overhaast te werk. Rome is niet in een dag gebouwd en dat geldt ook voor SEO. Zorg voor relevantie en een lange adem. Dan werk je gestructureerd aan je autoriteit. Wil je weten wat jouw score op dit moment is? Surf dan naar de Domain Authority-checker van Moz.

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je gaan werken aan jouw vindbaarheid in Google? Wij kunnen je zeker helpen.


Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.

    11 replies to "6 belangrijke tips om je domein autoriteit te verhogen"

    • Bevalbad-huren

      Thanks hier kan ik wel wat mee, ga ik eens uitproberen!

    • Robert

      Heel nuttig, ik ga zeker proberen om deze tips in de praktijk te brengen.

    • Robert van Hall

      Handige tips, ook die van Moz Pro. Ik heb gelijk een account aangemaakt.

    • Joey

      Bedankt voor de tips! We houden jullie blog in de gaten.

    • Impact

      Nuttig en willen jullie deze pagina vertalen dan kan je hier terecht.

    • Brow Vitamin

      Bedankt, voor mijn webshop had ik zulke tips nodig!

      • Richard van Kampen

        Dat is fijn. Mocht je graag meer advies willen op het gebied van zoekmachine optimalisatie, dan kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

        Met vriendelijke groet,

        Richard van Kampen

    • Hans

      Hi vraagje 🙂 Stel dat mijn pagina een da score van 1 heeft, hoe krijg ik deze dan omhoog? Backlinken wordt genoemd, maar dit is voornamelijk interessant als de website een hoge waarde heeft begrijp ik? Partijen met een hoge waarde zullen dan niet willen ruilen met deze waarde lijkt me?

      • Richard van Kampen

        Hallo Hans,

        Op het gebied van backlinks – linkbuilding – is het inderdaad vooral interessant om verwijzende domeinen te hebben van websites met een goede score als het gaat om de domein autoriteit en de trust ratio (https://www.invictusonlinemarketing.nl/trust-flow-en-citation-flow-wat-betekent-het-en-wat-voor-invloed-hebben-deze-scores-op-seo/). De insteek met linkbuilding is in mijn ogen niet dat je moet gaan ruilen.

        Echter, ook wat ik in mijn blog aangeef: zorg voor goede content op je eigen website, bouw een goede interne linkstructuur op en besteed aandacht aan de technische performance. Mocht je graag nog meer willen weten of vragen hebben, neem dan contact met mij op.

        Succes!

    • christa

      Hoe kan ik relevante blog artikelen bedenken voor mijn site?

      • Richard van Kampen

        Hoi Christa,

        Excuus voor de late reactie. Een paar suggesties:
        – Welke vragen of problemen heeft jouw doelgroep? Elke vraag of probleem kan een goed startpunt zijn voor een artikel.
        – Zijn er onderscheidende items of punten waarin jij je meerwaarde kunt laten zien?

        Gr. Richard

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.