Mogelijk heb je weleens van de term “domein autoriteit gehoord”. Wanneer je een autoriteit bent, dan ben je toonaangevend binnen jouw branche en heb je aanzien. Dit wil je natuurlijk ook bereiken met je website. In dit artikel geef ik je zes tips om je autoriteit te verhogen.

Wat is domein autoriteit?

Domein autoriteit – ook wel Domain Authorithy genoemd – is een zeer belangrijke factor binnen zoekmachine optimalisatie en geeft aan hoe betrouwbaar Google jouw website vindt. De autoriteit wordt weergegeven met een cijfer tussen 0 en 100. Hoe hoger de score, des te beter scoor je in de Google zoekresultaten. Naast de domein autoriteit is er ook de pagina autoriteit of Page Authority. Dit is een individuele score per pagina.

Het liefst zien we voor de Domain Authority een score van 25 of hoger en een Page Authority van 30 of hoger. Maar hoe verbeter je jouw scores? Ik geef je een aantal tips waarmee je direct aan de slag kunt gaan.

Met deze 6 tips verbeter jij jouw domein autoriteit

Natuurlijk willen we allemaal een hoge domein autoriteit-score behalen, maar een score van 100 is voor de meeste bedrijven niet realistisch. Bovendien is het vooral belangrijk om te kijken naar hoe jouw website scoort ten opzichte van de concurrentie. Echter, ik wil je wel zes tips meegeven om jouw domein autoriteit te verhogen:

1. Zorg ervoor dat je website SEO-technisch in orde is
Mobielvriendelijk, XML-sitemap, laadsnelheid; het zijn enkele factoren die van invloed zijn op de domein autoriteit. Een website die SEO-technisch goed in orde is, draagt bij aan een goede score.

2. Werk aan een goed backlinkprofiel
Een goed backlink-profiel bevat links van andere websites, die onder meer betrouwbaar en een autoriteit zijn en passen bij jouw branche. Met een goede linkbuilding-strategie kun je werken aan een goed backlinkprofiel. In een eerder blog van mij krijg je meer tips voor linkbuilding.

In het blog besteed ik onder andere aandacht aan de essentie van het schrijven van goede content. Goede content zorgt ervoor dat andere websites gaan linken naar jouw website. Ook genereert het aandacht op social media. Hierdoor krijg je meer verkeer naar je website en dat is gunstig voor je domein autoriteit.

3. Populair op Google
Wordt er veel op jouw bedrijf gezocht? Hebben jouw blogartikelen aantrekkingskracht, waardoor bezoekers vaker doorklikken? Dan merkt Google dit op. Google gaat jouw website beter ranken en zien als een belangrijke bron.

4. Zorg voor een sterke interne linkstructuur
CreĆ«er een ‘spinnenweb’ op je eigen website; verwijs in je content naar andere pagina’s op je website. Zijn onderwerpen aan elkaar gelinkt, zorg er dan voor dat de bezoeker doorgestuurd wordt. Door een goede interne linkstructuur wordt het eenvoudiger voor de bezoeker. Bovendien houdt Google hier ook van.

5. On-site optimalisatie
Natuurlijk moet ook je eigen website goed in orde zijn:

  • Goede, aantrekkelijke internet titels en meta descriptions
  • Nette URL’s
  • Voldoende content per pagina, ook voorzien van koppen en subkoppen
  • ALT verwerkt

6. Blijf werken aan goede content
Kwalitatief goede content zorgt voor meer bezoekers naar je website en dat vindt ook Google belangrijk. Heb je moeite met het schrijven van goede content? Op de website van de Ondernemershoeve heb ik een blog staan met zeven manieren om je doelgroep te verrassen met goede content.

Werk consistent aan je website

Ga niet overhaast te werk. Rome is niet in een dag gebouwd en dat geldt ook voor SEO. Zorg voor relevantie en een lange adem. Dan werk je gestructureerd aan je autoriteit. Wil je weten wat jouw score op dit moment is? Surf dan naar de Domain Authority-checker van Moz.

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je gaan werken aan jouw vindbaarheid in Google? Wij kunnen je zeker helpen.


Richard van Kampen
Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieƫn, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.