Goed vindbaar zijn in de zoekmachines – vooral in Google – willen we allemaal als bedrijf zijnde. Het betekent dat we meer traffic naar onze website krijgen en de kans krijgen om bezoekers om te zetten in leads. De termen Trust Flow en Citation Flow spelen een belangrijke rol binnen SEO bij linkbuilding – één van de grootste factoren die van invloed zijn op de vindbaarheid. In dit artikel ga ik deze twee termen uitleggen en beschrijven hoe je deze scores kan verhogen.

Majestic Flow Metrics

Wanneer je actief bent in de online marketing branche, dan ken je mogelijk de tool Majestic wel. Zo niet, dan licht ik je deze graag nog toe. Majestic toont binnenkomende link- en samenvattende sitegegevens. Het geeft je inzicht in de waarde van het backlinkprofiel van een website. Bovendien bieden de flow metrics – de Trust Flow en Citation Flow – jou de mogelijkheid om jouw eigen backlinkprofiel te vergelijken met concurrenten of om jouw backlinkprofiel verder te verbeteren. Gebruik de gegevens bij het vinden van goede websites waar je graag een verwijzende link van wil krijgen.

Wat betekent Citation Flow en wat doet het?

Citation Flow is een maateenheid waarvan het getal voorspelt hoeveel invloed de URL van een webpagina heeft. Het wordt gebaseerd op de hoeveelheid links die naar een bepaalde URL verwijzen. Hoe groter het aantal links, des te groter is de Citation Flow van de URL. Bovendien wegen inkomende links met een hogere Citation Flow zwaarder dan inkomende links met een lagere Citation Flow.

Het cijfer kijkt vooral naar de kwantiteit van het aantal links. Een webpagina met 200 inkomende links krijgt dus een hogere Citation Flow-score dan een webpagina met twintig inkomende links, ook al zijn in de tweede situatie de inkomende links van grotere en bekendere websites.

Wat betekent Trust Flow en wat doet het?

Trust Flow is een maateenheid waarvan het getal voorspelt hoe betrouwbaar de URL van de webpagina is. Waar het bij de Citation Flow vooral om kwantiteit gaat, is bij de Trust Flow kwaliteit belangrijk. Hoe groter het aantal betrouwbare inkomende links naar de URL, des te hoger is de Trust Flow van de URL. Het werkt ook andersom; wordt het aantal onbetrouwbare links groter, dan daalt de Trust Flow.

Een hoge Trust Flow-score is een signaal dat de desbetreffende website een kwalitatief hoog backlinkprofiel heeft. Dit resulteert vaak in hoge posities in de organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Bovendien heeft een hoge Trust Flow ook een positief effect op de domein autoriteit.

Wat is de relatie tussen Citation Flow en Trust Flow?

De Citation Flow en Trust Flow zijn nodig om de trust ratio te berekenen. Dit is een cijfer om het backlinkprofiel van een website of webpagina te beoordelen.

Hoe bereken je de trust ratio?

Door de Trust Flow te delen door de Citation Flow.

Voorbeeld:
Trust Flow: 12
Citation Flow: 20
Trust ratio = 12 / 20 = 0,6.

Een trust ratio vanaf 0,6 en hoger wordt gezien als een goede trust ratio. Heb je een lage trust ratio – bijvoorbeeld 0,3 – dan kan deze score duiden op een website met veel onbetrouwbare inkomende links van spammy websites.

Majestic biedt je de mogelijkheid om het backlinkprofiel in een overzichtelijke grafiek te bekijken. Een goede trust ratio laat een mooie verzameling van stippen zien die op en boven de diagonale lijn liggen en verder rechts bovenin staan. Als de Citation Flow veel hoger ligt dan de Trust Flow, krijg je veel stippen links onderin de grafiek. Dat wil je zeker niet.

De trust ratio bereken je door de Trust Flow te delen door de Citation Flow

Aan de slag om jouw Trust Flow te verhogen

Er zijn verschillende manieren om jouw Trust Flow-score te verhogen.

  • Schrijf gastblogs op externe websites. In onze online marketing-branche zijn blogsites, zoals Frankwatching en DutchCowboys, toonaangevend. Wanneer je een artikel schrijft – inclusief een verwijzende link naar je eigen site – en op zo’n grote blogsite mag plaatsen, dan heeft dat een positieve invloed op de Trust Flow. Kom je dus een website uit jouw branche tegen of ken je een ‘grote’ website? Check de flow metrics van de website en als de scores positief zijn, kun je de website benaderen.
  • Zet een goede interne linkstructuur op. Maak een spinnenweb en zorg dat verschillende webpagina’s op jouw site in verbinding met elkaar staan. Een sterke homepage met goede scores geeft een boost aan het verkeer naar andere webpagina’s.
  • Werk samen met goede influencers. Zijn er in jouw vakgebied goede influencers? Benader hen en werk met hen samen om unieke content via hen te verspreiden. Check van tevoren ook weer de flow metrics. Bovendien is het belangrijk dat de influencer ook echt binnen de branche actief is waar jij je op richt met jouw website of webshop.

Verder wil ik je graag verwijzen naar een ander blog waarin ik je tips geef om een goed backlinkprofiel op te bouwen.

Goede flow metrics zorgen ervoor dat jouw website gezien wordt als een autoriteit, beter vindbaar is en meer traffic genereert. Ga vandaag nog aan de slag met het verhogen van jouw Trust Flow!


Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.