Zoekmachine adverteren (Google Ads) of zoekmachine optimalisatie? Wat moet je eerst oppakken? Moet je het beiden doen of focussen op één van de twee. Wanneer ik in Google ga zoeken, komen in de zoekresultaten diverse blogs naar voren met standpunten (zoals SDIM en IMU), onderbouwd met sterke – en soms minder sterke – argumenten.

Start met zoekmachine optimalisatie én het goed inrichten van jouw website

Ik adviseer om te starten met het optimaliseren van de content op jouw website. Wanneer jouw website namelijk niet goed geoptimaliseerd is voor de zoekmachines en je besluit om al direct te starten met het adverteren in Google, dan is de kans groot dat je:

  • meer betaalt voor een klik dan nodig is
  • een lagere positie in Google krijgt
  • bestemmingspagina (landingspagina) van te lage kwaliteit is

Deze bovengenoemde factoren komen tot uiting in de kwaliteitsscore. Dit is een getal van één tot tien en is een schatting van jouw algehele prestaties in de advertentieveilingen. Een advertentieveiling is elke dat je meegaat in de ‘draaimolen’ van vraag en aanbod voor een vertoning in de beschikbare advertentieruimte van Google.

Daarnaast adviseer ik om ook jouw website goed in te richten naar het doel wat jij voor ogen hebt. Bepaal per pagina het doel en verwijder alles van de pagina wat niet bijdraagt aan het behalen van het doel. Denk bijvoorbeeld aan de social media-icoontjes die direct in beeld staan bij het openen van de pagina. Als jouw doel is om de bezoeker met jou contact op te laten nemen, dan dragen deze icoontjes niet bij aan dat doel. Maak ook goed gebruik van de ruimte die het bovenste gedeelte van de webpagina toont; above the fold. Bewezen resultaten laten zien dat content above the fold meer aandacht en meer kliks krijgt. Het is zonde als je straks investeert in Google Ads, bezoekers op je website komen, maar dat ze geen afspraak met je maken. Terwijl je dat wel graag wilt!

Starten met Google Ads

Wanneer je content geoptimaliseerd is en jouw website goed ingericht is, kun je starten met Google Ads om potentiële klanten naar jouw website te krijgen, jouw naamsbekendheid te vergroten of om meer sales via jouw webshop te realiseren (voel je overigens niet verplicht om te gaan adverteren). Er zijn verschillende advertentievormen binnen Google Ads, maar in dit artikel gaat het om het adverteren via het Zoeknetwerk; advertenties worden vertoond in de zoekresultaten van Google, zodra de persoon in Google een zoekopdracht invoert.

Afbeelding: printscreen Google met een advertentie in het Zoeknetwerk

 Wanneer je een campagne aanmaakt in het Zoeknetwerk, maak je gebruik van zoekwoorden. Zodra iemand dan op één van de zoekwoorden zoekt, wordt jouw advertentie mogelijk vertoond in de zoekresultaten.

Zo hebben wij voor een opdrachtgever van ons een campagne ingericht op het melden van waterschade aan woningen en bedrijfspanden, met als doel dat onze opdrachtgever gebeld wordt om de schade te herstellen. Daarom zetten wij het zoekwoord “+waterschade” in. Wanneer iemand een zoekopdracht invoert en daar komt in ieder geval het woord “waterschade” in voor (uitsluitingswoorden daargelaten), dan wordt de advertentie – uitgaande van het gunstigste geval – vertoond in de zoekresultaten.

Output van zoektermen gebruiken voor zoekmachine optimalisatie

In het dashboard van Google Ads kunnen we via het tabblad “Zoektermen” niet alleen zien waar potentiële klanten daadwerkelijk op zoeken, maar ook hoe vaak.

Afbeelding: printscreen tabblad “Zoektermen” in het dashboard van Google Ads

Deze output is zeer interessant. Wanneer op een zoekterm regelmatig gezocht wordt, kunnen we deze gebruiken om een nieuwe, waardevolle webpagina te schrijven. Grote kans dat je hierdoor weer nieuwe potentiële klanten aantrekt, omdat ze op een hele specifieke zoekterm zoeken, jou in de organische zoekresultaten zien staan en op jouw website klikken. En deze keer kost een klik jou niets, omdat het niet een advertentie is waar op geklikt wordt.

Wil jij meer weten over Google Ads en / of zoekmachine optimalisatie? Neem dan contact met mij op via het telefoonnummer 0318 – 762 593 of mail naar richard@invictusonlinemarketing.nl.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *