De Instagram en Facebook Stories zijn een groot succes. Nu is Google daar ook op ingesprongen met de Google Web Stories. Het is vergelijkbaar met Instagram en Facebook, maar de Google Web Stories zijn blijvend en verdwijnen dus niet na 24 uur. Met Google Web Stories kun je niet alleen eenvoudig content delen met bezoekers op mobiel, maar ook op een hele andere manier presenteren dan je gewend bent via blogs. De focus ligt op visueel: afbeeldingen, video’s en weinig tekst. De stories dragen ook bij aan de vindbaarheid van je website in Google.

Wat zijn Google Web Stories?

Google Web Stories zijn letterlijk gezegd verhalen: content dat opgedeeld wordt in hapklare brokken, waardoor het eenvoudig opgenomen kan worden door de websitebezoekers, ook wel snackable content genoemd door Google. Het is gericht op de mobiele gebruikers. Daarom wordt er ook gewerkt op basis van AMP (Accelerated Mobile Pages). Het is gericht op snelheid. Door het gebruik van visuals is het erg aantrekkelijk en persoonlijk vind ik het ook leuker om te zien.

De stories zijn een aaneenschakeling van slides, die kunnen bestaan uit losse foto’s, video’s en / of teksten. Doordat de stories niet verdwijnen, hebben informatieve verhalen zelfs de potentie om bovenaan in Google te komen, waardoor je op de lange termijn veel traffic kan genereren.

Onderscheidend in de manier van content delen

Waar je normaal gesproken een interessant artikel schrijft, die alleen maar uit tekst bestaat als content, heb je nu een compleet andere insteek. Ik geef je graag een aantal redenen:

  • De content blijft veel beter hangen bij de kijker. Door het gebruik van beeldmateriaal en het doorklikken ziet het er veel aantrekkelijker en dynamischer uit.
  • Bovendien is het een moderne manier van content delen met je doelgroep. Iedereen kent het gebruikte principe al van Instagram en Facebook.
  • Dit format is de ideale content voor de mobiele gebruikers! De slides zijn verticaal en werken op AMP-technologie, waardoor ze zeer snel laden op de smartphones.
  • Ook is het een handige manier om in het kort jouw doelgroep te triggeren: je neemt de doelgroep mee in de story, waarna je linkt naar het complete artikel. Dit heb ik zelf ook gedaan met onze story 6 belangrijke tips om je domein autoriteit te verhogen.

Maak je Google Web Stories SEO-proof

Wanneer je een Google Web Story maakt, betekent dat niet automatisch dat je direct bovenaan in de zoekresultaten staat. Daarom een aantal tips om jouw stories SEO-proof te maken:

  • Maak jouw verhaal compleet, gericht op je doelgroep. Maak er geen verkapte advertentie van.
  • Minimaal 5 en maximaal 30 slides. Google adviseert tussen de 10 en 20 slides aan te houden.
  • Titel lengte: houd een maximum aan van 40 tekens.
  • Tekst: houd maximaal 200 tekens per slide aan.
  • Gebruik je video? Zorg dat ze circa 15 seconden per pagina Daarnaast is het essentieel om de video’s te ondertitelen (optimale gebruikerservaring).
  • Maak video’s in portretmodus (verticaal); op die manier kunnen de stories namelijk fullscreen worden weergegeven op mobiele apparaten, zonder dat gebruikers hun smartphone hoeven te draaien.
  • Plaats maximaal 1 affiliate link per story.
  • Test je story in de AMP-tester van Google. Dan weet je zeker dat je verhaal goed wordt geïndexeerd.
  • Voeg – wanneer je die kennis hebt of kan inzetten – structured data toe aan je verhaal, zodat Google en andere zoekmachines beter begrijpen waar de content over gaat.

Hoe maak je Google Web Stories?

Heb je een website die gebouwd is in WordPress? Dan kun je gratis de plugin downloaden, waarna je direct jouw stories kunt maken. Werk je niet met WordPress? Dan kun je deze link gebruiken. Voor de Google Web Stories heb je geen extra applicatie nodig. Je bekijkt ze gewoon rechtstreeks in de zoekmachine.

Mijn eerste ervaringen

De nieuwe tool maakt het kijken / lezen van content een stuk leuker en dynamischer. Wel is het belangrijk om goed beeldmateriaal in te zetten. In het begin is het even zoeken naar de mogelijkheden, maar zodra je het onder de knie hebt, kun je gaan! Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen die komen gaan. Ik ga het in ieder geval vaker inzetten om mijn kennis te delen met mijn doelgroep.

Wil je ook aan de slag met Google Web Stories? Ik help je graag verder.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *