In 2018 is de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ingevoerd, wat voor de digitale wereld een uitdaging vormde om de privacy van de gebruiker te waarborgen, terwijl het ook relevante advertenties wilde tonen. Voortaan moesten websites hun bezoekers van tevoren toestemming vragen om cookies te plaatsen: Consent Mode. In het verlengde hiervan heeft Google Consent Mode v2 geïntroduceerd; een oplossing die inspeelt op de behoeften van zowel gebruikers als bedrijven.

Wat is Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 is een update van het originele Consent Mode-framework, ontwikkeld door Google. Het werkt door de toestemming van gebruikers voor het gebruik van cookies en andere trackingtechnologieën voor advertentiedoeleinden te verzamelen en te communiceren – via een cookiebanner – naar Google. De verzamelde toestemming wordt vervolgens gecommuniceerd met Google via een set parameters. Deze parameters bepalen of en hoe Google gebruikersdata mag gebruiken voor advertentiedoeleinden.

Wat doet Consent Mode?

  1. Beheer van cookies: Consent Mode biedt een dynamische aanpak voor het beheer van cookies. Het past het cookiegedrag van een website aan op basis van de toestemming van de gebruiker. Dit betekent dat als een gebruiker geen toestemming geeft voor het plaatsen van cookies, alleen essentiële cookies worden gebruikt om de basisfunctionaliteit van de website te behouden.
  2. Relevante, gepersonaliseerde advertenties: voor marketeers zijn gepersonaliseerde advertenties cruciaal voor effectieve campagnes. Met Consent Mode kunnen marketeers nog steeds toegang krijgen tot beperkte gebruikersinformatie voor advertentiedoeleinden, zelfs als de gebruiker geen toestemming heeft gegeven voor cookies van derden. Dit helpt bij het behouden van een zekere mate van personalisatie zonder de privacy van gebruikers te schenden.
  3. Voldoen aan de privacyregelgeving: door de toename van privacybewustzijn onder gebruikers en strengere wetten, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in de EU, is het essentieel voor bedrijven om te voldoen aan deze regelgeving. Consent Mode helpt bedrijven om aan deze regelgeving te voldoen door websitebezoekers een duidelijke keuze te bieden met betrekking tot hun privacyvoorkeuren.

Waarom is Consent Mode v2 belangrijk?

Er zijn verschillende redenen waarom Google Consent Mode v2 belangrijk is:

  • Privacy: Consent Mode v2 helpt websitebezoekers om hun privacy te controleren. Ze kunnen zelf bepalen welke informatie ze met Google willen delen.
  • Voldoen aan de AVG: Consent Mode v2 helpt websites om te voldoen aan de AVG. Door de toestemming van gebruikers te communiceren met Google, kunnen websites er zeker van zijn dat ze de privacywetgeving respecteren.
  • Relevantere advertenties: Consent Mode v2 helpt adverteerders om relevantere advertenties te tonen aan gebruikers. Door te weten of een gebruiker toestemming heeft gegeven voor advertentietargeting, kunnen adverteerders hun advertenties beter afstemmen op de interesses van de gebruiker.

Hoe werkt Consent Mode v2?

Consent Mode v2 werkt in drie stappen:

  1. Toestemming verzamelen: de website of app vraagt de gebruiker om toestemming voor het gebruik van cookies en andere trackingtechnologieën voor advertentiedoeleinden. Dit kan via een cookiebanner of CMP (Consent Management Platform).
  2. Parameters instellen: de website of app stuurt de verzamelde toestemming naar Google via een set parameters. Deze parameters bepalen of en hoe Google gebruikersdata mag gebruiken voor advertentiedoeleinden.
  3. Advertenties tonen: Google gebruikt de parameters om te bepalen welke advertenties aan de gebruiker worden getoond. Gepersonaliseerde advertenties worden alleen getoond als de gebruiker hiervoor toestemming heeft gegeven.

Belangrijke stap op het gebied van privacy

Google Consent Mode v2 is een belangrijke stap voorwaarts in de bescherming van de privacy van websitebezoekers. Het geeft gebruikers meer controle over het doorsturen van hun gegevens, en het helpt bedrijven en marketeers om gepersonaliseerde advertenties te tonen aan websitebezoekers die daarvoor toestemming hebben gegeven.

In ons volgende blog gaan we in op de vraag: “Waarom is Consent Mode v2 verplicht?

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *