Vanaf maart 2024 is Google Consent Mode v2 (CMv2) verplicht voor alle websites die Google-services gebruiken, zoals Google Ads en Google Analytics (GA4). Dit betekent dat je de privacyvoorkeuren van jouw websitebezoekers moet respecteren, en duidelijk moet communiceren over hoe je hun data verzamelt en gebruikt.

In ons vorige blog hebben we beschreven wat Google Consent Mode v2 is en waarom het belangrijk is. In dit blog gaan we in op de vraag: “Waarom is Consent Mode v2 verplicht?”

Waarom is Consent Mode v2 verplicht?

De privacywetgeving, zoals de AVG, wordt steeds strenger. CMv2 helpt je om te voldoen aan deze wetgeving en de privacy van jouw websitebezoekers te beschermen. Dit doen ze door:

  • Transparantie te bieden over de data die je verzamelt.
  • Gebruikers controle te geven over hun privacy-instellingen.
  • Onnodige dataverzameling te voorkomen.

Hoe werkt Consent Mode v2?

CMv2 werkt met zogenaamde toestemmingslagen; bezoekers van jouw website kunnen per laag hun toestemming geven voor het gebruik van hun data. Je kunt vervolgens de data van bezoekers die toestemming hebben gegeven, gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties.

Hoe implementeer je Consent Mode v2?

De implementatie van CMv2 is een complex proces. Hier zijn de stappen:

  1. Kies een Consent Management Platform (CMP): er zijn verschillende CMP’s Kies er één die past bij jouw website en behoeften. Wij werken zelf met Cookiebot CMP. Je kunt jezelf direct aanmelden.
  2. Implementeer de CMP op jouw website: volg de instructies van het gekozen platform. Dit kan via een code of Google Tag Manager.
  3. Richt CMv2 in: bepaal welke data je wilt verzamelen en met welke Google-services je deze data wilt delen.
  4. Test CMv2: zorg ervoor dat CMv2 goed werkt op jouw website.

Zodra Consent Mode v2 goed geïmplementeerd is, verschijnt er een cookiebanner waarin de websitebezoeker aangeven zijn of haar voorkeuren kan aangeven. Verder kun je de websitebezoeker duidelijke informatie geven over hoe je hun data gebruikt via jouw privacybeleid.

Wees voorbereid

Consent Mode v2 is een belangrijke verandering die een grote impact kan hebben op jouw website. Begin vandaag nog met de implementatie, zodat je klaar bent voor maart 2024. Heb je hulp nodig, neem dan contact met ons op. Wij zijn Cookiebot Certified Partner, wat inhoudt dat wij alles voor jou goed kunnen regelen bij de implementatie van CMv2.

In ons volgende blog gaan we in op de impact van Consent Mode v2 op Google Ads.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *