In onze klantcase nemen we je mee in onze aanpak voor Anka Onderdelen Service, een webshop voor onderdelen van huishoudelijke apparaten; stofzuigers, wasautomaten, koelkasten, koffiezetapparaten en andere elektrische apparaten. De eigenaar heeft een achtergrond als servicemonteur in wit- en bruingoed. Met zijn kennis en ervaring in deze branche is hij de webshop Anka Onderdelen Service gestart om de doe-het-zelvers en monteurs te voorzien in onderdelen én advies.

Het probleem van Anka Onderdelen Service

Enkele jaren geleden liep de webshop uitstekend qua traffic en sales. Daarop besloot de eigenaar met een partij in zee te gaan om nog verder te groeien. Een vernieuwde uitstraling moest ervoor zorgen dat dit gebeurde. Echter, de bezoekersaantallen en sales liepen sterk terug. Via Google kwam de eigenaar van Anka Onderdelen Service terecht op ons blog Wat is een goed bouncepercentage?, waarna we ook in contact met elkaar kwamen.

De belangrijkste pijnpunten die naar voren kwamen:

  • Een verouderde webshop qua uitstraling, user experience en conversie
  • Bezoekers die snel afhaken
  • Geen goede productomschrijvingen
  • Slecht vindbaar ten opzichte van de concurrentie

Aanpak van het probleem

Het doel die we ons stelden, was om de sales te verhogen. Echter, er was weinig budget, waardoor adverteren geen optie was. Desondanks zorgde onze aanpak – met als marketingtool SEO (content en techniek) – voor succes.

Nieuw design webshop

De webshop is door ons voorzien van een nieuw design en opnieuw geprogrammeerd. Het belangrijkste doel was om de bezoeker zo snel mogelijk bij zijn / haar gewenste product te laten komen, zodat deze besteld kon worden. Daarom hebben we direct op de homepage een duidelijke button geplaatst en een zoekfunctie toegevoegd. Ook de klantenbeoordelingen en USP’s – twee conversie verhogende factoren – hebben een toegevoegde waarde om de bezoeker te overtuigen om bij Anka Onderdelen Service te bestellen.

 

Geoptimaliseerde teksten voor de zoekmachines op productniveau

Wanneer je op zoek bent naar een onderdeel van een bepaald merk, is hier vaak een artikelnummer aan gekoppeld. Daarom hebben we enkele producten herschreven, waarbij in een aantal onderdelen van de tekst de productnaam en het artikelnummer zijn verwerkt. Met een goedlopende tekst werd voor zowel de bezoeker als Google duidelijk welk product het was.

Verder hebben we de productomschrijvingen logischer neergezet en ook aangegeven voor welke merken het onderdeel geschikt is. Daarnaast hebben we de bezoeker de mogelijkheid gegeven om bij het product een review achter te laten.

Het resultaat van onze aanpak

Onze aanpak heeft voor positieve resultaten gezorgd:

  • Binnen enkele maanden de omzet verdrievoudigd
  • Goed vindbaar in Google met de onderdelen
  • Daling van het bouncepercentage
  • Positieve reviews op productniveau

De eigenaar is na enige uitleg over de webshop en het schrijven van productteksten zelf aan de slag gegaan met het verbeteren van de productomschrijvingen van de producten en het toevoegen van nieuwe producten. Deze klantcase heeft laten zien dat het niet altijd nodig is om grote marketingbudgetten in te zetten. Misschien heeft juist de beperking gezorgd voor creativiteit om een goede basis te leggen voor deze webshop.

Herken jij jezelf in deze klantcase?

Kom je enkele herkenbare problemen tegen die in deze klantcase beschreven zijn en wil je graag jouw probleem of vraag aan ons voorleggen? Neem dan contact met ons op.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *