Tijdens het belangrijkste jaarlijkse marketingevent Google Marketing Live bespreekt Google de belangrijkste innovaties en producten.
In deze serie van zes blogs schrijven we over de – in onze ogen – meest interessante innovaties:
- Google AdWords wordt Google Ads
- Google Marketing Platform
- Google Ad Manager
- Responsive Search Ads
- Local Ad Campaigns
- Hotel Ads
In dit blog aandacht voor Local Ad Campaigns.
Local Ad Campaigns: een nieuw geautomatiseerde advertentietype
Dit advertentietype richt zich op het stimuleren van winkelbezoek – van online naar offline. Tijdens het marketingevent onthulde Sridhar Ramaswamy – Head of Ads bij Google – dat zoekopdrachten met woorden als “open bij mij in de buurt” wel tien keer zo hoog zijn als vroeger.
Bron: Search Engine Land
Met Local Ad Campaigns speelt Google hier dus op in. Adverteerders hoeven alleen een budget in te voeren en de advertenties worden automatisch gegenereerd op basis van creatieve elementen van de adverteerder en locatie-extensies. Google optimaliseert zelf de uitlevering van de advertenties via de verschillende kanalen, zoals het Zoeknetwerk, YouTube, Google Maps en websites en apps uit het Display Netwerk.
Machine learning toegepast
Vanzelfsprekend zet Google bij deze advertentietype ook in op machine learning – kunstmatige intelligentie, waarbij het algoritme gebruik maakt van data van gebruikers die hiervoor toestemming hebben gegeven.
Local Ad Campaigns: een uitkomst voor winkels?
Ik ben vrij benieuwd naar dit nieuwe advertentietype. Door alleen budget beschikbaar te stellen en de rest aan Google over te laten, klinkt misschien nog wat ‘eng’. Echter, als de resultaten positief zijn, dan kan Local Ad Campaigns zomaar de heilige graal zijn voor diverse winkels.
Local Ad Campaigns wordt in de tweede helft van 2018 uitgerold.