In dit artikel ga ik in op de SEO trends voor 2018. Gaat er veel veranderen? Nee, want we gaan eigenlijk terug naar de basis van wat Google wil: de bezoeker voorzien van de juiste informatie. Antwoord geven op de vraag van de bezoeker. En als het even kan, ook nog snel.

“Dit artikel is een must read als je keihard wil werken aan je SEO in 2018.”

Inhoud SEO Trends 2018

  1. Featured Snppets en Quick Answers
  2. Voice Search
  3. Kunstmatige intelligentie
  4. Autoriteit
  5. Website usability
  6. Mobile First
  7. Accelerated Mobile Pages (AMP)
  8. Veiligheid
  9. Linkbuilding

1. Featured Snippets en Quick Answers

In de SEO trends van 2017 heb ik het al beschreven, maar voor 2018 is het nog belangrijker geworden: het beantwoorden van vragen die de bezoekers hebben. Google is jouw persoonlijke assistent. Stel je een vraag, dan wil Google je zo snel mogelijk het beste antwoord laten zien. Dit komt direct bovenaan te staan, boven de rest van de organische zoekresultaten. We noemen dit een featured snippet. Wij hebben bijvoorbeeld zelf een featured snippet op de vraag “Wat is een goed bouncepercentage?“. Voor ons zelf is dat natuurlijk erg mooi, maar voor Google telt maar één ding: het beste antwoord tonen op de vraag van de bezoeker.

Featured snippet

Wil jij ook zo’n featured snippet? Zorg er dan voor dat je jouw content goed optimaliseert, zodat het antwoord op de vraag terugkomt in jouw content. Een goed uitgangspunt is om de vraag direct te formuleren als internet titel en kop (H1) van het artikel. In december 2017 werd ook bekend waarop het meest gezocht werd in Google in 2017. Let vooral op de vragen die beginnen met “Hoe werkt …” en “Wat is …”.

Ga na welke vragen jouw doelgroep heeft. Tegen welke problemen lopen zij aan? Dan kun je direct aan de slag.

2. Voice Search

Vorig jaar schreef ik al over de opkomst van Voice Search en ook in 2018 neemt dit een belangrijke plaats in in de SEO trends. Siri en Google Home zijn de persoonlijke assistenten van de smartphone-gebruikers. Maar niet alleen de smartphones, maar ook de apparaten in huis worden aangestuurd met behulp van je stem. En wat te denken van de nieuwste auto’s? Je kunt vragen stellen of opdrachten geven.

Zelf combineer ik Voice Search en het vorige punt (featured snippets en quick answers); door sommige blogs als Vraag & Antwoord in te delen, maak ik het ook gemakkelijker voor de persoonlijke assistenten van de smartphones. Want zeg zelf: als je een vraag hebt, stel je die voluit en doe je dit niet met alleen met het noemen van twee kernwoorden.

“Wat is het beste restaurant van Veenendaal?” in plaats van “Beste restaurant Veenendaal”.

Google blijft zich overigens sterk bezighouden met de algoritmes om fake-nieuws te filteren uit de zoekresultaten.

3. Kunstmatige intelligentie (AI)

Google maakt gebruik van Kunstmatige intelligentie. Daarvoor maken ze gebruik van hun eigen AI-systeem, genaamd RankBrain (die ze gebruiken voor hun zoekalgoritme). Het werkt op basis van machine learning. Dit zelflerende systeem zorgt ervoor dat Google relevante pagina’s toont op basis van de gebruiker, ondanks dat die woorden niet exact voorkomen op de pagina’s. Heel eenvoudig gezegd kijkt RankBrain na elke zoekopdracht:”Was mijn gebruiker tevreden met de getoonde resultaten?” Is het antwoord “ja”, dan gaat Google door met het vertonen van deze resultaten. Is het antwoord “nee”, dan past Google de resultaten in het vervolg aan.

Wat moet je doen om te optimaliseren voor Google RankBrain? Zorg ervoor dat jouw content aansluit bij de intentie van de bezoeker. Sluit jouw content aan bij de vraag of het probleem van de bezoeker?

Ook blijft Google kijken naar bezoekersgedrag. Wat doen ze op je website? Klikken ze door naar verschillende pagina’s op je website of gaan ze direct weer terug? Dit wordt ook wel Dwell Time genoemd: de tijd dat de bezoeker op je website blijft rondsurfen. Dit is belangrijke informatie voor Google, want blijkbaar is jouw website relevant voor hem of haar. Hier past Google zijn algoritme weer op aan.

4. Autoriteit

De autoriteit van websites wordt belangrijk. Dit punt splits ik op in twee items.

Filteren van fake news
Het doel van Google is om sites met sensatie-verhalen te onderdrukken in de organische zoekresultaten. Dit doet Google door bepaalde algoritmes, maar die zijn nog niet perfect. Een – inmiddels – merkbaar gevolg is dat mensen die zoeken naar bepaalde achtergrondinformatie bij het nieuws, sneller doorverwezen worden naar de gevestigde, betrouwbare nieuwsaanbieders, zoals het AD en RTL. Kleinere nieuwssites moeten ‘vechten’ om niet snel te dalen in de zoekresultaten.

Hoe voorkomen deze kleinere nieuwssites dat ze enorm dalen? Ervoor zorgen dat ze goede, betrouwbare verwijzingen krijgen. En daarnaast duidelijk maken aan Google wat ze doen en welke relaties het heeft met andere merken, organisaties of online eigendommen (sociale verwijzingen).

Domein autoriteit
Mogelijk heb je al weleens van de term “domein autoriteit” gehoord. Het is een zeer belangrijke factor binnen SEO en geeft aan hoe betrouwbaar Google jouw website vindt. De autoriteit wordt weergegeven met een cijfer tussen 0 en 100. Hoe hoger de score, des te beter scoor je in de organische zoekresultaten van Google. Het liefst zien we een domein autoriteit van minimaal 25. Maar hoe verbeter je jouw score? In mijn blog over domein autoriteit geef ik je zes tips om deze score te verhogen.

5. Website usability

Websites moeten gebruiksvriendelijk zijn. Dat vinden niet alleen de bezoekers, maar ook de zoekmachines, zoals Google. Maar hoe maken we een website gebruiksvriendelijk?

  • Zorg voor een snelle laadtijd. Dit bereik je onder andere door je website technisch goed te laten bouwen door een professional, geen grote afbeeldingen te gebruiken en je website te laten hosten door een goede hostingpartij.
  • Zorg ervoor dat je de website inricht naar het doel wat je wil realiseren en maak het vervolgens zo eenvoudig mogelijk voor de bezoeker om direct de gewenste vervolgactie uit te voeren.
  • Creëer waardevolle content voor je bezoekers. Uit Google Analytics kun je uitstekend concluderen welke content van waarde is. Kijk naar de tijd op de pagina’s, het bouncepercentage, etc. Zorg ook voor een goede interne linkstructuur, zodat de bezoekers makkelijk naar andere artikelen kunnen surfen.

De gebruikerservaring op je website of webshop moet top zijn! Google is de master als het gaat om het interpreteren van het bezoekersgedrag op een website en dit weegt zeer zwaar mee bij het rangschikken van de zoekresultaten. Hoe vaker een webpagina bezocht wordt, des te populairder wordt deze. Het gevolg is dat deze pagina hoger in de zoekresultaten komt. Dit geldt ook andersom. Wordt er minder geklikt, dan daalt de pagina.

Maak ook eens gebruik van Hotjar om te analyseren hoe bezoekers over jouw website surfen. Op deze manier kan je jouw website verder optimaliseren.

6. Mobile First

Vorig jaar benoemde ik het al; de mobiele website wordt door Google als uitgangspunt genomen bij de ranking. We noemen dit Index Mobile-first. De verwachting is dat in 2018 hier extra veel aandacht voor gaat komen. Het is daarom essentieel dat je primaire aandacht gaat naar de mobiele versie van je website. Waarom? Omdat het gebruik van smartphones en tablets alleen maar toeneemt.

Test of jouw website mobielvriendelijk is

Veel mensen zoeken onderweg in Google. Bijvoorbeeld waar ze de leukste winkels kunnen vinden of de dichtstbijzijnde parkeerplaats. Doordat een groot deel van de mobiele zoekopdrachten dus van lokale aard zijn, is local SEO een must! Zorg er verder voor dat je mobiele versie supersnel is. Maak daarom ook gebruik van Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit zijn pagina’s die snel geladen worden zonder onnodige opmaak. Weet je niet hoe je AMP kunt gebruiken voor je eigen website? Neem dan contact op met je websitebouwer.

7. Accelerated Mobile Pages (AMP)

AMP is erop gericht om mobiele bezoekers een uitstekende gebruikerservaring  te geven door webpagina’s te tonen die zeer snel laden. Een webpagina verschijnt supersnel op je scherm, zonder dat je hoeft te wachten tot het bericht geladen is in de browser. Weg met de irritatie wegens lange laadtijden! Je herkent een webpagina aan het woord “AMP” en een rondje met een bliksemschicht.

Maar hoe werkt AMP? De content van de webpagina blijft staan, maar de styling er omheen wordt veranderd. Kleiner logo, standaard lettertype, geen footer, etc. Je creëert als het ware een lichtgewicht. Doordat er minder ingeladen hoeft te worden, wordt de webpagina veel sneller geladen.

8. Veiligheid

Toon aan jouw bezoekers dat ze zich in een beveiligde omgeving bevinden op jouw website of webshop. Maak daarom gebruik van een SSL-certificaat. Jouw website krijgt dan het groene slotje en https://. Gegevens worden dan gecodeerd, waardoor kwaadwillenden niks meer met deze gegevens kunnen.

Volgens onderzoek van Semrush is er een duidelijk verband tussen het gebruik van https en de positie die websites in de organische zoekresultaten van Google hebben.

9. Linkbuilding

Linkbuilding blijft ook in 2018 essentieel. Bouw aan een sterk backlinkprofiel die natuurlijk overkomt. Ga niet geforceerd op commerciële anchorteksten inzetten om proberen goed te scoren op belangrijke zoektermen. Probeer niet overal linkjes vandaan te halen die geen enkele waarde bieden voor jouw website. Besteed veel aandacht aan het opbouwen van je backlinkprofiel. Doe je dit op een natuurlijke manier, dan geeft dit jouw website een boost in de zoekresultaten.

Conclusie voor de SEO trends 2018

Wil je goed ranken in de organische zoekresultaten, dan moet je anno 2018 de stap maken naar content marketing. Wanneer jouw content niet aansluit bij wat jouw doelgroep wilt weten en lezen, dan ga je het verliezen op SEO. Wees creatief. Welke vragen heeft jouw doelgroep? Verplaats je in de lezer en pas dat toe in je content. Dit zorgt ervoor dat jij een autoriteit wordt.

Succes in 2018! Zorg ervoor dat jij een topper wordt of blijft met jouw website. Wil je graag eens sparren? Of heb je een vraag? Neem dan contact met mij op via richard@invictusonlinemarketing.nl of bel naar 0318 – 305 216. Ik help je graag op weg.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *