Google Analytics is inmiddels al een paar maanden beschikbaar en draait mogelijk zelfs al op jouw website (zo niet, vraag dit dan na bij jouw online marketing bureau). Maar waar moet je precies op letten als je overstapt naar Google Analytics 4? In dit blog probeer ik dat zo helder mogelijk te beschrijven. Maar eerst nog even terug naar waarom Google Analytics 4 gelanceerd is.

 

Waarom Google Analytics 4 en wat is het verschil met Universal Analytics?

Met Google Analytics 4 is de focus verlegd naar betrokkenheid in de vorm van scrollen, clicks en andere soorten user engagement. Google Analytics 4 biedt een completer beeld van de customer lifecycle over verschillende kanalen. Dankzij verschillende voorspellende functies krijg je meer informatie over hoe je kunt inspelen op deze inzichten:

  • Inzicht in bepaalde data trends, zoals een piek in de vraag naar bepaalde artikelen.
  • Resultaten voorspellen, zoals het aantal afhakende klanten in het bestelproces of hoeveel omzet je kunt verwachten van een bepaald klantsegment.

Andere voordelen zijn een betere integratie met Google Ads, metingen zijn nu verspreid over verschillende apparaten en het controleren van data is nóg accurater geworden.

Het grootste verschil met Universal Analytics zit in de rapportage. De rapporten zijn ontwikkeld om gebruikers te laten inzoomen op specifieke aspecten van de klantreis. Onder Acquisitie krijg je bijvoorbeeld veel meer inzicht in bestaande en nieuwe klanten. Bovendien weet je beter welke kanalen nieuwe klanten opleveren.

Mijn advies is om voorlopig Universal Analytics aan te houden. Op dit moment is Google Analytics 4 nog volop in ontwikkeling en worden er nog veel features getest en toegevoegd.

Overstappen naar Google Analytics 4; waar moet je op letten?

6 belangrijke punten waarop je moet letten bij het overstappen naar Google Analytics 4

  1. Blijf Universal Analytics voorlopig draaien. Immers, je hebt nog geen historische data opgebouwd met Google Analytics 4.
  2. Verander bij de installatie van Google Analytics 4 niets aan de oude tags en trackingcodes. Laat Universal Analytics gewoon staan en installeer de property Google Analytics 4 als nieuwe trackingcode.
  3. Google Analytics 4 heeft veel nieuwe instellingen op de privacy van de eindgebruiker beter af te schermen. Een belangrijke instelling die je zeker wil nakijken is dat Gegevens delen voor advertentiedoeleinden is vervangen door Gegevensverzameling door Google-signalen inschakelen. Controleer of deze instelling uitstaat om te voorkomen dat je nieuwe property per ongeluk advertentie-cookies plaatst. Je vindt deze instelling onder Gegevensinstellingen >> Gegevens verzamelen. Het IP anonimiseren staat standaard ingesteld in Google Analytics 4.
  4. Het instellen van conversies vereist wat extra handelingen. Zeer waarschijnlijk meet je conversies via een bedankpagina of een bepaalde gebeurtenis. Bij de punten 5 en 7 in het artikel Overstappen op Google Analytics 4 is dit duidelijk uitgelegd.
  5. Zorg ervoor dat je jouw eigen websitebezoeken en die van jouw collega’s niet meet door filters in te stellen.
    • Ga naar Gegevensstreams en scroll vervolgens helemaal naar beneden en klik op Instellingen voor taggen. Daar maak je een nieuwe regel aan voor elke locatie die je wilt filteren.
    • Vervolgens ga je de filter activeren. Dit doe je via Gegevensinstellingen >> Gegevensfilters. Je opent het filter Internal Traffic en selecteert de optie Actief, waarna je de instelling opslaat om te activeren.
  6. Maak de koppeling met Google Ads via Installatieassistent >> Koppelen aan Google Ads. Zet daar ook Gepersonaliseerd adverteren inschakelen eventueel uit.

 

Maak de overstap naar Google Analytics 4

Dit is het moment om alvast met Google Analytics 4 aan de slag te gaan en data te verzamelen. Wacht niet tot het laatste moment. Nogmaals verwijs ik je graag naar het artikel op Frankwatching waarin stap voor stap uitgelegd wordt om de basis van Google Analytics 4 goed neer te zetten.

Succes!

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.