De inspiratie voor dit artikel komt uit mijn directe omgeving. Mijn netwerk. Blogs die voorbij komen op LinkedIn. Teksten die worden aangeleverd voor websites. De ene tekst is inhoudelijk sterk, de ander is vlot geschreven en leest lekker makkelijk. Maar wat mij enorm opvalt, is dat er tegenwoordig ontzettend veel grammaticafouten gemaakt worden.

Daarom is de vraag die je jezelf moet stellen:
Moet ik mijn (SEO) content zelf schrijven of uitbesteden?

Zelf jouw content schrijven

Vind je het leuk om te schrijven? Heb je een attractieve, vlotte stijl en slaat het aan bij jouw doelgroep? Dan moet je zeker zelf jouw content blijven schrijven. Wanneer opdrachtgevers bij ons aankloppen met de vraag om de zoekmachine optimalisatie op te pakken, vragen we ook altijd of ze zelf de content aanleveren of dat wij het voor hen moeten schrijven. In sommige gevallen adviseren we ze zelfs dat ze zelf de content schrijven in plaats van dat wij dat doen, aangezien zij de inhoudelijke kennis hebben van hun producten of dienstverlening. Nadat de teksten inhoudelijk kloppend zijn, optimaliseren wij ze voor de zoekmachines.

Echter, bij het optimaliseren zijn we niet alleen bezig met het optimaliseren van de teksten voor de zoekmachines, maar zorgen we er ook voor dat de teksten grammaticaal kloppen. Niets is zo storend als teksten die vol met schrijffouten staan. Zeker niet als je serieus genomen wil worden door jouw doelgroep. Het kan je zelfs (potentiële) klanten kosten.

SEO content zelf schrijven of uitbesteden

De meest voorkomende grammaticafouten

De plaats van de komma

Vaste regels zijn er niet voor het plaatsen van komma’s. Het hangt af van het zinsverband. Echter, er zijn wel algemene uitgangspunten. Het belangrijkste uitgangspunt is dat een komma de lezer moet helpen. De schrijver van de tekst wil namelijk dat de lezer de tekst begrijpt, zoals het bedoeld is. Zo wordt een komma geplaatst op plekken waar een rustpunt nodig is. Het genootschap “Onze Taal” heeft een aantal veel voorkomende gevallen genoemd waar een komma op z’n plaats is.

Deze, die, dit of dat?

Bij de keuze tussen deze, die, dit of dat spelen verschillende factoren een rol:

  1. Verwijs je naar een de-woord of een meervoud, dan is deze of die Verwijs je naar een het-woord of naar iets onbepaalds, dan is dit of dat juist.
  2. Deze en dit verwijzen in principe naar iets wat dichtbij is. Die en dat zijn verder weg. Echter, dit verschil is wel min of meer verdwenen.
  3. Deze en – in mindere mate – dit kunnen (te) formeel overkomen. Die en dat worden vaker gebruikt en klinken meestal wat vlotter en neutraler.
  4. Verwijzen met één van deze vier woorden kan soms onnatuurlijk of nadrukkelijk klinken. In plaats daarvan kun je persoonlijke voornaamwoorden gebruiken, zoals hij, hem, ze, haar en het.

Op de website van “Onze Taal” lees je meer over de keuze voor deze, die, dit of dat.

Dt wanneer het d moet zijn en andersom

Het gebruik van dt als het d moet zijn (of andersom) is een veel voorkomende fout. Het gebruik van de t achter de d geldt alleen in de tegenwoordige tijd van het werkwoord en is afhankelijk van de hoofdpersoon van de zin.

In de volgende voorbeelden is het heel duidelijk wanneer je wel of geen t gebruikt, aangezien je de letters ook zo uitspreekt:

  • Ik maak een gedicht
  • Maak jij een gedicht?
  • Zij maakt een gedicht

Echter, komt er aan het einde van de stam van het werkwoord een d te staan, dan wordt het vaak lastiger en gaat men twijfelen:

  • Ik raad het antwoord
  • Raad jij het antwoord?
  • Hij raadt het antwoord

Een tip die ik vroeger van mijn leraar Nederlands kreeg: verwissel het werkwoord door een ander werkwoord. Bijvoorbeeld ik maak in plaats van ik raad.

Op de website van Beter Spellen lees je meer d en dt.

Hoofdletter of kleine letter

Wanneer moet je een hoofdletter gebruiken en wanneer een kleine letter? Een hoofdletter gebruik je onder andere bij het eerste gehele woord van de zin, persoonsnamen, aardrijkskundige namen en namen van talen. Op de website van De Digitale School lees je wanneer je een hoofdletter of kleine letter moet gebruiken.

Een boodschap die mij is bijgebleven uit een boek: “Heb je de gevraagde kennis niet in huis? Zorg dat je deze kennis vergaart of besteed het uit.”

Zelf schrijven of uitbesteden?

Wil je als professional serieus overkomen met jouw blogs? Zorg er dan voor dat ze geen grammaticafouten bevatten. Schrijf je zelf jouw blogs, maar ben je niet zeker van jouw zaak als het gaat om grammatica? Laat ze dan controleren door iemand die de Nederlandse taal goed beheerst op het gebied van schrijven. Gaat het om het schrijven van SEO content? Wees dan eerlijk naar jezelf en besteed het uit aan een SEO-professional. Want het schrijven van SEO content gaat nog een stap verder dan alleen het schrijven van content in correct Nederlands.

Hoe sta jij erin? Schrijf jij jouw blogs zelf en laat je ze controleren op grammatica? Of besteed je het schrijven van blogs uit?


Richard van Kampen

Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. het ontwikkelen van online marketingstrategieën, zoekmachine marketing (SEO en SEA) en conversie optimalisatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.