Ben je klaar voor de impact van Google Consent Mode v2 op jouw Google Ads-campagnes? Vanaf maart 2024 gelden er strengere regels voor adverteren en het opbouwen van doelgroepen. In dit blogartikel bespreken we de impact van deze verandering en hoe je jezelf hierop kunt voorbereiden.

Wil je eerst graag nog meer weten over Google Consent Mode v2 zelf? Lees onze blogs Google Consent Mode v2: wat is het en waarom is het belangrijk? en Google Consent Mode v2: verplicht vanaf maart 2024.

Wat is Google Consent Mode?

Consent Mode is een functie die de privacy van gebruikers binnen de EU waarborgt. Het is een oplossing van Google die specifiek ingaat op de cookievoorkeuren van de gebruiker. Via de cookiebanner op jouw website kan de gebruiker de toestemming registreren voor het gebruik van hun data voor advertentiedoeleinden.

Extra parameters met Google Consent Mode v2

Ten opzichte van de eerste versie zijn er bij Consent Mode v2 twee extra parameters toegevoegd:

  • ad_user_data
  • ad_personalization

Met deze nieuwe parameters erbij geef je als gebruiker toestemming voor het verzenden van gebruikersgegevens naar Google voor advertentiedoeleinden en geef je toestemming voor gepersonaliseerde advertenties. De twee parameters hebben vooral betrekking op het meten van conversies en het correct retargeten van websitebezoekers.

Wanneer ad_user_data wordt geweigerd, dan wordt het verzamelen van persoonlijke gegevens voor adverteren in Google uitgeschakeld. Als ad_personalization wordt geweigerd, dan verliest de website de mogelijkheid om de gegevens van de gebruiker door te sturen naar Google Ads en andere Google-services.

Wat zijn de gevolgen van Google Consent Mode v2 voor Google Ads?

De implementatie van Google Consent Mode v2 heeft een aantal ingrijpende gevolgen voor Google Ads:

  • Geen remarketing zonder toestemming: remarketing houdt in dat je eerdere websitebezoekers opnieuw kunt benaderen met gepersonaliseerde advertenties. Maar als je niet voldoet aan Consent Mode v2, dan kun je geen data meer verzamelen en dus ook geen remarketingcampagnes draaien. Gebruikers moeten expliciet toestemming geven voor het gebruik van hun gegevens.
  • Opschorting advertentieaccount: wanneer je adverteert in Google, maar niet voldoet aan de eisen van Consent Mode v2, dan loop je het risico dat je advertentieaccount wordt opgeschort. Met andere woorden: je kunt niet meer adverteren.
  • Meer inzicht zonder cookies: het positieve van Consent Mode v2 is dat je alsnog inzichten krijgt in de activiteiten, ook als gebruikers geen cookies accepteren. Google maakt daarbij gebruik van modellen. Op basis van deze gegevens kan een nauwkeurige schatting worden gemaakt van bijvoorbeeld het aantal conversies dat door deze gebruikers is gegenereerd. Deze geschatte conversies worden vervolgens doorgestuurd naar Google Ads, Google Analytics 4 en andere services van Google.

De regels worden strenger, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden om inzichten te krijgen zonder afhankelijk te zijn van cookies.

Zorg ervoor dat je er klaar voor bent

Google adviseert aan de slag te gaan met een gecertificeerd Consent Management Platform (CMP). Wij werken met Cookiebot CMP en zijn ook Certified Partner. De keuze voor Cookiebot heeft een aantal redenen.

Heb je hulp nodig bij het implementeren van Google Consent Mode v2? Wij helpen je graag verder.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *