In dit artikel neem ik je mee in de verwachte SEO trends van 2024, zodat je jezelf optimaal kunt voorbereiden op het komende jaar.

De prioriteit op kwaliteit

Wat al jaren bekend is, maar wel jouw eerste prioriteit moet zijn: kies voor kwaliteit. Richtte je jezelf eerst alleen op keywords? Ga nu vooral de focus verleggen naar wat jouw doelgroep wil. Neem als startpunt hun intenties. Wat willen zij echt vinden in hun zoekopdracht. Bepaal dus vooraf het doel van het blog of de webpagina die jij schrijft en zorg ervoor dat dat de focus op kwaliteit ligt.

Hoe je dit handig aanpakt?

  • Bedenk wat een belangrijke zoekterm is voor jouw bedrijf die aansluit bij het doel wat je wil bereiken. Wat levert jou omzet op? Gebruik eventueel de output van zoekopdrachten uit jouw Google Ads.
  • Vergelijk jouw content met jouw top 3 concurrenten op die zoekterm. Mis je nog bepaalde informatie in jouw artikel?
  • Verwerk de informatie die in jouw content mist. En vul het nog verder aan, zodat je net dat beetje extra biedt.

Search Generative Experience (SGE) toepassen in jouw aanpak

Ook Search Generative Experience is een belangrijke SEO trend in 2024. Met SGE is het de bedoeling dat je – als gebruiker – vanuit een zoekopdracht direct kan vinden naar waar je op zoek bent. De antwoorden op je vraag worden een mix van afbeeldingen, video’s, tekst en shopping. Zo krijg je een compleet beeld.

Door deze verandering van zoekmachine naar vindmachine wordt ook de lay-out van de resultatenpagina van Google anders. De veelal door AI verkregen antwoorden gaan veel ruimte innemen bovenaan de pagina. Dit kan voor jou als bedrijf betekenen dat:

  • Jouw mooie posities op zoekwoorden minder waard worden.
  • Je minder of zelfs geen klikken naar jouw website krijgt, omdat Google’s AI al direct het antwoord geeft. Wel biedt Google de mogelijkheid om door te klikken.

Omarm dus AI en maak het jouw beste vriend. Ook bij het schrijven van vraaggestuurde artikelen, zodat je kans maakt om al direct bovenaan in Google te komen.

Haal nog meer uit AI

Met AI kun je echt unieke, sterke content maken. Maar je kunt er nog veel meer mee. Zo kun je jouw doelgroep onderzoeken, waardoor je leert hoe jouw product of dienst echt hun problemen oplost. Onderzoek de sterke en minder sterke punten van jouw concurrenten. Bovendien is AI meester in geavanceerde data analyses, zoals de data uit Google Search Console. Doe er je voordeel mee. Maar zorg ervoor dat je prompt echt duidelijk en gedetailleerd is, zodat je ook een kwalitatief goed antwoord krijgt.

Blijf aandacht geven aan jouw lokale SEO

Ook in 2024 blijft lokale SEO – door de verdere groei van mobiel zoeken en locatie gebaseerde diensten – cruciaal. Richt je als bedrijf op het optimaliseren van je online aanwezigheid voor lokale zoekopdrachten door een goede inrichting van jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding, het krijgen van positieve Google reviews en het optimaliseren op lokale zoektermen. Zo vergroot je jouw zichtbaarheid en trek je meer lokale klanten aan. En als je twijfelt of je het goed doet…vraag het aan ons of gebruik een AI-tool, zoals Google Bard en ChatGPT.

E-E-A-T maakt het verschil in de SEO trends van 2024

Google en andere zoekmachines gaan voor E-E-A-T ofwel Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Toon jouw expertise en kwaliteit in jouw branche en laat dat zien op de plekken waar jouw doelgroep aanwezig is; niet alleen via je website, maar ook je socials, podcasts, etc. Nu is het aan jou om van 2024 jouw jaar te maken door innovatief en doordacht te zijn. Creëer een goede basis waarvan je profiteert op de lange termijn.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *